DEL

Vi har hørt det masser af gange før: Nu kommer kineserne med en bil, der vil erobre det europæiske marked. Indtil videre er det aldrig sket, men nu er der noget, der tyder på, at det rent faktisk kan ske. Lynk & Co hedder det knap så mundrette navn på mærket, der satser på at komme til Europa med en smuk og helstøbt SUV. Og mærket har en vis volumen. Det er nemlig koncernen Geely, der står bag. Geely er dem der reddede Volvo, dengang de var ved at gå rabundus.

Klar til fremtiden

Man kan altid diskutere et bilmærkes navn, og umiddelbart giver Lynk & Co ikke den store mening, men tænker vi os bare en lille smule om, så giver det pludselig mening, når vi leder tankerne hen mod hybrid- og el-biler. Smag for eksempel lidt på ordet opkobling, og du vil nok kunne lægge to og to sammen. Lynk & Co kører med andre ord benhårdt hen mod den teknologiske fremtid, hvor der lægges op til, at vi skal dele vores biler med hinanden.

Det er næsten en Volvo

Teknisk set, er Lynk & Co baseret på den nye Volvo-platform, CMA. Det er også Volvos motorlinje der kommer til at ligge i det nye kinesiske vidunder. Her snakker vi både traditionelle benzin- og dieselmotorer, men også hybridmotorer og rene el-varianter. “SUV 01” kommer den første model fra Lynk & Co til at hedde, og den er bygget på platformen til den snartkommende Volvo XC40. Kinabilen bliver dog en smule længere end XC40 og kan derfor blive udfordrer til for eksempel VW Tiguan.

Sælges via nettet

Lynk & Co vil på samme måde som Tesla vise sine biler i showrooms i forskellige storbyer, og så ellers blot sælge sine biler via internet. Når du har bestilt og betalt din bil, får du at vide cirka hvornår, du kan forvente, at biler holder i din indkørsel. Når den skal på værksted vil Lynk & Co sørge for, at bilen bliver hentet på en aftalt adresse, og den vil også blive leveret tilbage af firmaet.

Kommer i 2018

Nu har vi jo kun set bilen på billeder, og her skinner det tydeligt igennem, at der er hentet inspiration hos Volvo, men også Porsche Macan er der vist blevet skævet en del til fra de kinesiske kreatørers side. Det forventes at Lynk & Co “SUV 01” vil blive lanceret på det kinesiske hjemmemarked i løbet af næste år inden vi europæere kan komme til at bestille en Lynk & Co i løbet af 2018. Her kan vi så vælge mellem en traditionel toliters firecylindret motor, en hybridmotor og en ren elmotor. Hvordan prisniveauet vil være, er der ikke offentliggjort noget om endnu, men det er kommet frem, at ledelsen regner med, at sælge 40.000 biler årligt i Europa.

Kommentarer