DEL

Den fem-personers fastback sportssedan Stinger bliver Kias højest ydende bil nogensinde og kommer til at redefinere et segment, der i øjeblikket udgøres af europæiske bilproducenter. Stinger vil kunne fås med flere forskellige kombinationer af motorer og gearkasser samt et stort udbud af luksusudstyr.

Fire eller seks cylindre

Der kan vælges mellem to turbomotorer, der er placeret langt tilbage under den lange motorhjelm. Begge motorer er stadig under udvikling, men den 2,0-liters 4-cylindrede motor med turbo forventes at yde 255 hk ved ca. 6.200 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 353 Nm er til rådighed fra 1.400-4.000 omdr./min. Og præstationerne kan blive endnu voldsommere med den 3,3-liters V6-motor med dobbelt turbolader, som forventes at yde 365 hk ved ca. 6.000 omdr./min. og et drejningsmoment på 510 Nm fra 1.300-4.500. Kia har en målsætning om acceleration fra 0-100 km/h på 5,1 sek. og en tophastighed på 269 km/h med V6-motoren med dobbelt turbolader.

Kia Stinger er udstyret med 2. generation af den 8-trins automatiske gearkasse til baghjulstræk. Gearkassen er udviklet internt og giver føreren et hurtigt og præcist gearskifte og optimal brændstofeffektivitet.

Baghjulstræk eller firehjulstræk

Kia Stinger, kan som den første af Kias sedanmodeller, fås med baghjulstræk eller firehjulstræk. Firehjulstræksystemet, som har hovedvægt på baghjulene for at få maksimal kontrol i vådt og tørt føre, er udstyret med et nyt dynamisk torque vectoring-system, som overvåger førerens input og vejforholdene. Systemet tilfører automatisk ekstra kraft eller aktiverer bremserne til de enkelte hjul for at holde bilen på rette kurs under vanskelige forhold.

Bilen kommer til salg her i Europa i slutningen af året.

 

Kommentarer