DEL

Jeg har har sagt det før og gør det gerne igen; Kia Stinger er så tæt på en gran turismo fra BMW som det overhovedet kan lade sig gøre. Da jeg i efteråret 2017 var med til den europæiske lancering af Stinger på Mallorca mærkede jeg med det samme, at der her er tale om en bil, som virkelig spiser kirsebær med de store. Kia skal ikke holde sig tilbage. Med Stinger er Kia nu med et snuptag blevet en af de store. Og det med en bil der oser af selvtillid, hvor komfort og køreglæde går hånd i hånd som det perfekte match. Jeg ved godt, at der altid vil være mærkesnobber, der mener, at jeg er helt væk, når jeg skriver, at en koreansk bil er så tæt på at være BMW som den overhovedet kan være, og det irriterer mig lidt.

Kia Stinger GT er mere tysk end koreansk

Langt, langt de fleste som påstår at jeg er helt væk eller det, der er værre, har formentlig aldrig siddet i en Kia – og da slet ikke i en Stinger, for sådan er det nemlig tit med de her navlepillende mærkesnobber, som har helliget hele deres voksenliv til et bestemt tysk mærke. Og så har Kia rent faktisk masser af tyske eksperter inde omkring bilen, ført an af et par spidser med fortid hos henholdsvis BMW og Audi, og så må vi jo ikke glemme, at Stinger er udviklet på og omkring den tyske racerbane Nürburgring, så det er lige før Stinger er mere tysk end den er koreansk. Og så vil jeg sige, at materialevalget i Kia Stinger er fuldt ud på højde med, hvad vi ser hos for eksempel BMW.

Træt af mærkesnobbernes bavl

Det her skriver jeg hverken for at negligere BMW, Audi eller for den sags skyld Mercedes-Benz eller VW, men fordi jeg er ved at være godt og grundigt træt af mærkesnobbernes evindelige bavl. Indse nu bare, at Kia med deres gran turismo er kommet til i premiumsegmentet. Jeg tror oprigtigt på, at Kia er kommet for at blive. Stinger GT er et “ægte” stingermissil som er bygget til at indtage hundredevis af kilometer i træk på den tyske Autobahn, og vil du have den med på bane som trackday-bil, så kan det også lade sig gøre uden at du bliver mulet af alle de andre. Jeg ved det, for jeg har prøvet begge dele i Stinger GT.

Kia Stinger GT klarer fint banekørsel

Godt nok har jeg ikke kørt i den på Nürburgring, men jeg har kørt i den på Mallorcas lille intime, men ret så underholdende racerbane, Circuit Mallorca. Af en eller anden grund havde jeg ikke “fri leg” på banen, da der hele tiden skulle ligge en guide i en bil foran mig, men alligevel var der plads nok til at Stinger GT kunne presses lidt ud i ekstremerne. Og her kommer så en lille anke omkring den, for i og med, at den vejer lidt over 1.900 kg, så er det altså en relativ tung bil, særligt når jeg skal bremse. Her gad jeg godt, hvis bremserne bed lidt hårdere. Det er bestemt ikke fordi den falder igennem ved banekørsel. Det intelligente firehjulstræk, AWD, opfører sig som udgangspunkt mest med baghjulstræk, så Stinger GT er med andre ord også lidt en sjov bil på en racerbane, hvor den godt kan slå lidt med rumpetten i ny og næ.

Kia Stinger GT er et Autobahn missil

Jeg kan ikke kalde Stinger GT for et Autobahn missil uden at have kørt i den på den tyske Autobahn. Men da jeg har kørt i den fra Padborg til den østrigske grænse ved Salzburg og retur vil jeg mene, at jeg ved, hvad jeg taler om. Den æder virkelig kilometer efter kilometer uden at jeg som fører bliver træt. Glem alt om at køre den i comfort mode på Autobahn. Her hører den til i Sport mode, hvor den virkelig kommer til sin ret. I sport strammes styring, undervogn, speederrespons og gearskift op, men uden at bilen på nogen måde bliver ukomfortabel. Her i sport mode trækker motoren helt ud i omdrejninger inden den automatiske ottetrins gearkasse skifter gear. Jeg savner måske noget ordentlig motorlyd fra den 370 hestes V6-motor, og hvorfor Kia har valgt at Stinger GT ikke rigtig skal lyde af noget særligt ved jeg ikke, for potentialet er der helt klart. Måske kommer det om nogle år, når bilen skal have et facelift.

Kia Stinger GT er proppet med udstyr

Et andet plus der hænger på Kia Stinger GT, det er udstyrslisten. Den er vitterlig spækket med udstyr og fede features. Jeg vil ikke nævne noget frem for noget andet, men blot konstatere, at listen over standardudstyr på Kia Stinger GT er lige så lang som listen over ofte dyre tilvalgsmuligheder hos især BMW og Audi. Du kan vælge ganske få ting på en meget lille ekstraudstyrsliste, og det tiltaler mig pænt meget, at stort set alt udstyr er standard. Prisen kan selvfølgelig altid diskuteres. Testbilen her koster 849.000 kroner, men skal du have en tilsvarende tysker, hvor motor og udstyr matcher, så er du langt over det dobbelte i pris. Og husk nu, at der også er syv års garanti på en Kia Stinger. Det er der stadig ingen andre mærker der kan matche.

Kia Stinger GT

Pris: Denne bil kr. 848.977,- Stinger fås fra kr. 613.979,-
Mindste beskatning: kr. 716.440,-
EU-miks: 9,4 km/ltr.
Motor: Seks cylindre, 3,3 liter twin turbo
Ydelse: 370 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 510 Nm ved 1.300 – 4.500 omdr./min.
Topfart: 270 km/t
0-100 km/t: 4,9 sek.
Køreklar vægt: 1.909 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 406/1.114 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.830/1.870/1.400 mm

Kommentarer