DEL

Den ser ikke alene godt ud, den nye Kia Sportage. Den kører også super godt. Det er konklusionen efter nogle dage i den nye Kia Sportage med en 185 hestes to-liters dieselmotor og udstyrspakken GT-Line, hvor der er kræset lidt mere for detaljerne. Noget af det første, der springer mig i øjnene er de store 19-tommer hjul og den store mængde krom testbilen er udstyret med. Det er, sammen med to markante afgangsrør, standard på GT-Line. Det ser godt ud, og passer perfekt til bilens nu lidt mere markante udseende.

Sportage er vokset

I forhold til forgængeren, så er det egentlig ikke fordi, der er sket den store ændring på bilens ydre look. Linjerne er blevet en smule blødere og så er forlygterne flyttet højere op på den nu fire centimeter længere bil. Der er dog sket ting og sager inde i kabinen, hvor en af de klare forbedringer er, at der er kommet en del mere plads. Alle sæderne er markant bedre, og det tiltaler mig meget, at der også er varme i bagsæderne, hvor jeg – som er en voksen mand på 186 cm og 115 kg – sagtens kan sidde behageligt.

Smarte features koster lidt

Nu ved jeg godt, at varianten her, er den ubestridte topmodel, men hvor er det rart, at den har det her lækre elektriske panoramasoltag. Godt nok er det ekstraudstyr til en merpris på 16.000 kroner, men når du nu alligevel er i gang med at bestille en bil, der koster på den høje siden af en halv million kroner, er banken nok mere eller mindre ligeglad med dén ekstraudgift. Og smiler du ekstra sødt til bankdamen, siger hun sikkert også god for, at du krydser feltet “Smart Power Tailgate” af på din slutseddel. Det koster 10.000 kroner, men så slipper du også for at åbne bagklappen selv når du står med begge hænder fulde af indkøbsposer henne på Nettos parkeringsplads.

Forbedret undervogn

Jeg er imponeret over, hvor roligt og sikkert testbilen ligger på vejen. Det er uanset om jeg kører på landevej eller motorvej – eller om jeg kører decideret bykørsel. Jeg føler, at den ligger ret tungt på vejen, hvis jeg skal sammenligne med de direkte konkurrenter Ford Kuga eller Mazda CX-5, og det er bestemt et positivt tegn. Det er som om, den har fået et stivere karosseri end forgængeren, og jeg er ret sikker på, at koreanerne også har forbedret undervognen og justeret en kende på styretøjet, hvor den nu også fås med elektrisk servostyring.

Ingen klager

Jeg kan ikke rigtig finde noget at pege fingre ad på den nye Kia Sportage. Det skulle da lige være, at det er dumt at lægge sig til at putte lidt på sofaen efter en times squash mens nøglen til Sportagen er i lommen. På mærkværdig vis oplevede jeg, at bagklappen på Sportagen stod pivåben efter tre kvarter i drømmeland. Nu bor jeg heldigvis et sted, hvor det ikke ligefrem vrimler med langfingrede banditter, men boede jeg nu inde midt i en storby, kunne det nok være, at jeg skulle se mig om efter en ny squashketcher. Men den lå nu ligeså fint i min sportstaske da jeg gik ud for at lukke bagklappen.

Kia Sportage 2.0 CRDi GT-Line

Pris: kr. 608.872.- Kia Sportage fås fra kr. 303.879.-
EU-miks: 15,9 km/ltr.
Motor: fire cylindre – diesel
Ydelse: 185 hk ved 2750 – 4000 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 1750 – 2750 omdr./min.
Topfart: 201 km/t
0-100 km/t: 9,5 sek.
Bagagerum: 503/1492 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 448/186/165 cm

Kommentarer