DEL
Kia Picanto GT-line forfra

Lad det være skrevet med det samme: testbilen her er ingen racerbil selv om den på billederne godt kan forveksles med en potent mikrobil. 67 hk fra en trecylindret turboløs motor er ikke meget mere end, hvad der er i motoren på en havetraktor. Sådan næsten da, i hvert fald. Nu er der jo ingen, der siger, at en mikrobil skal være en bil som bringer ejeren først over krydset hver gang, og derfor bliver den lille Picanto GT-line her på ingen måde dømt ude.

Kia Picanto GT-line har charme

Der er et eller andet over Kia Picantos udseende sammenlignet med de noget mere kedelige Skoda Citigo, Toyota Aygo, VW Up og Hyundai i10. Kia Picanto har sjæl og stil, og den udstråler i samme ombæring en god portion charme. Er det tilmed GT-line varianten, du vælger, får den lige det ekstra pift, der gør, at det også er en mikrobil som du kan risikere at folk vender hovedet efter. Kia Picanto GT-line har for eksempel dobbeltudstødning og noget der ligner store luftindtag i fronten, hvilket klæder den lille bil ret godt.

Aflæggerrum og lys til makeup

Man sidder behageligt bag rattet i testbilen her. Der er overraskende meget plads omkring førersædet, og det er også pænt tiltalende, at der er godt med aflæggerrum i kabinen. Endnu et plus til Kia Picanto er, at der er LED-lys omkring makeupspejlet i solskærmen. Jeg er en mand på 41 år, og har i sagens natur ikke den store brug for makeupspejl, men jeg tager formentlig ikke fejl, når jeg konkluderer, at netop lys ved et makeupspejl er noget som målgruppen, der er den yngre singlekvinde, bifalder i stor stil.

Kia Picanto GT-line er bil til små penge

Prismæssigt er her bil for 137.513 kroner + ekstraudstyr for små 28.000 kroner, der blandt andet indbefatter det føromtalte lys ved makeupspejlet, elsidespejle med LED-blinklys, kunstlæderinteriørpakke, syvtommer infotainmentskærm med navigation, bakkamera, bakalarm og ikke mindst Apple CarPlay. Du får altså vildt meget udstyr i en Kia Picanto GT-line til ret billige penge sammenlignet med så mange andre modeller. Glem ikke, at den står opgivet til at kunne køre 25,6 km på en liter benzin. I praksis dog ikke over 20 km/ltr. hvilket stadig er ganske udmærket.

Kia Picanto GT-line er ret kvik

Nu skriver jeg indledningsvis, at den lille turboløse motor ikke er meget kvikkere end en havetraktor sådan i overført betydning. Alligevel overrasker der mig, at den virker pænt sprælsk taget i betragtning af, at den kun har 67 hk. Selv ved 130 km/t på motorvejen, hvor de her trecylindrede motorer godt kan lyde som om de er ved at bryde sammen giver den ikke megen væsen af sig. Om jeg ville vælge en Kia Picanto, hvis jeg var i markedet for en mikrobil? Ja, det kunne nemt tænkes. I hvert fald, hvis det bliver udstyrsvarianten GT-line.

Kia Picanto 1.0 GT-line

Pris: Denne model: kr. 165.119,- Picanto GT-line fås fra kr. 137.513,-
EU-miks: 25,6 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, 1,0 liter benzin
Ydelse: 67 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 96 Nm ved 3.500 omdr./min.
Topfart: 161 km/t
0-100 km/t: 14,3 sek.
Egenvægt: 830 kg
Tilladt anhængervægt: 0 kg
Bagagerum: 255/1.010 liter
Længde/Bredde/Højde: 3.595/1.595/1.485 mm

Kommentarer