DEL

Den nye, fjerde generation af Kia Rio får verdenspremiere den 29. september på den store internationale biludstilling, Mondial de l’Automobile, i Paris. Særligt udvalgte europæiske medier er dog i går – helt eksklusivt – blevet fløjet ind til Kias europæiske hovedkvarter i tyske Frankfurt, hvor vi med vores egne øjne får lov til at se den nye Kia Rio. Vi får denne gang ikke lejlighed til at køre en tur i bilen. Så hvordan den gør sig ude i trafikken, må vi vente med at finde ud af til engang næste år.

Europæiske gener

Det ses tydeligt, at den nye Rio er udviklet og tegnet i Europa og USA. De bløde overflader sammen med lige linjer er helt i tråd med tidens nye europæiske biler, og det tegner godt for den nye koreaner. Det skal uden tvivl nok blive en salgssucces her på vores breddegrader. Den nye Rio oser af selvtillid og signalerer, at den har masser af potentiale i det vigtige B-segment.

Et afbalanceret look

I profil har den nye Rio en længere, mere afbalanceret fremtoning, som opnås med en lang motorhjelm og længere overhæng foran, samt en lille smule længere akselafstand. C-stolpen er nu mere lodret i forhold til C-stolpen på forgængeren, og den har også fået et kortere overhæng bagpå. Kia Rio er nu blevet 5 mm lavere, 5 mm bredere og 15 mm længere, så den nu er 1.450 mm høj, 1.725 mm bred og 4.065 mm lang.

Tigernæsen på fronten og lodret bagrude

Fronten på den nye Rio er blevet mere markant. Den er udstyret med den seneste version af KIAs tiger-nose-signaturkølergrill, som er blevet kortere i højden og bredere hen over bilens front. Uden at blive alt for teknisk, kan jeg fortælle, at forlygterne har en ny U-formet LED-lyssignatur, hvilket ifølge Kia selv skulle give et fantastisk lys med mere visuel bredde. Bagfra ligner den nye Kia Rio en krydsning mellem en VW Polo og en Peugeot 308. Bagenden er blevet mere kvadratisk med et kortere overhæng og en næsten lodret stående bagrude. Den lige linje, som går fra kølergrillen, gennem forlygterne og videre op langs toppen af dørene, fortsætter rundt om bag på bilen og kombineres med smallere baglygter, som nu omfatter en ny pilformet LED-lyssignatur.

Mere strømlinet kabine

Inde i kabinen er den nye Kia Rio også blevet markant mere moderne. Også her er den blevet mere Peugeot-agtig, hvor det især ses, at der er markant færre knapper end Kia ellers har for vane at putte i deres biler. En stor touchskærm pryder midterkonsollen, hvorfra nye systemer til opkobling samt audio- og navigationssystemerne selvfølgelig betjenes. Den nye Rio fås med sort eller gråt stofindtræk eller med sort eller gråt kunstlæder. Med den ”røde pakke” til Rio får køberne mulighed for at få sort kunstlæderindtræk med røde detaljer til sæderne i hele kabinen. I hele kabinen er der detaljer i sort højglans samt metaldetaljer, som giver den en mere moderne finish. Kias danske importør har endnu ingen priser på bilen. Det forventes, at den er at finde hos de danske Kia-forhandlere i begyndelsen af marts 2017.

 

Kommentarer