DEL

Når Kia lancerer den faceliftede Sportage til efteråret, bliver det bl.a. med en 48 V diesel mild-hybrid drivlinje. Den nye ”EcoDynamics+”-drivlinje reducerer CO2-emissionerne ved at supplere accelerationen med elektrisk ydelse fra et 48 V-batteri og forlænger forbrændingsmotorens tid i tomgang ved hjælp af en mild-hybrid startergenerator.

I tråd med Kias målsætning om at udvikle innovative biler, der er prismæssigt overkommelige for en bred vifte af købere, byder EcoDynamics+ mild-hybrid teknologien på et overbevisende forhold mellem pris og ydelse sammenlignet med komplette hybridsystemer. De kompakte teknologier betyder, at teknologien kan integreres i eksisterende bil- og drivlinjekonstruktioner, uden at det går ud over de praktiske egenskaber eller designet. Kias mild-hybrid drivlinje er designet til et problemfrit match med forbrugernes liv, uden at der er behov for opladning af et batteri.

Kia Sportage bliver den første model med den nye EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje senere i 2018. Den nye tredje generation af Kia Ceed bliver den næste af Kia modellerne, der vil kunne fås med den nye drivlinje fra 2019.

Ny drivlinje led i 2025 elektrificeringsstrategi

48 V mild-hybrid drivlinjen er den første nye teknologi, der lanceres som led i Kias bredere strategi med elektrificering af drivlinjerne. Introduktionen af den nye 48 V-drivlinje betyder, at Kia er den første producent til at tilbyde kunderne hybrid-, plug-in-hybrid-, batterielektrisk- og 48 V-teknologi i sit modelprogram. Kia planlægger at lancere 16 biler med avancerede drivlinjer frem til 2025 bestående af fem nye hybridmodeller, fem plug-in-hybridversioner, fem batteridrevne elbiler og – i 2020 – en elbil med brændselsceller.

EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinjen betyder, at Kia kan tilbyde mindre forurenende dieselmotorer. Systemet omfatter aktiv emissionskontrol med Selective Catalytic Reduction (SCR), som bidrager til at reducere CO2-emissionerne med op til 4 % i henhold til den nye Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) og op til 7 % i henhold til New European Driving Cycle (NEDC)*. Udrulningen af diesel mild-hybrid teknologien vil bidrage til mærkets globale arbejde med at forbedre hele bilflådens brændstofeffektivitet.

EcoDynamics+ diesel – ”motor” og ”generator”

Kias mild-hybrid teknologi omfatter et kompakt 0,46 kWh 48 V-litium-ion-batteri og en ny mild-hybrid startergenerator (MHSG). Ved at regulere MHSG elektronisk ved hjælp af inverteren skifter systemet diskret mellem de to indstillinger ”motor” og ”generator”. MHSG er forbundet med dieselmotorens krumtapaksel via en rem, og under acceleration leverer den op til 10 kW elektrisk ydelse til drivlinjen i indstillingen ”motor”, hvilket reducerer motorbelastningen og emissionerne. I indstillingen ”generator” genindvinder systemet kinetisk energi fra bilen ved deceleration i gear og ved opbremsning, og den energi bruges til opladning af batterierne.

Sådan fungerer EcoDynamics+ under kørsel

Drivlinjen er udviklet til at gøre forbrændingsmotorerne mere effektive under kørsel ved hjælp af elektricitet, der leveres og genindvindes, uden at føreren bemærker det.

I indstillingen ”motor” leverer batteriet elektricitet under acceleration og tilfører dermed ekstra drejningsmoment til motoren, hvilket kortvarigt forbedrer præstationerne under hård acceleration eller reducerer motorbelastningen under let acceleration. Ved deceleration, kørsel ned ad bakke eller kørsel frem mod et lyskryds skifter MHSG til indstillingen ”generator”, hvor der genindvindes energi via krumtapakslen, så batteriet oplades, mens man kører.

Systemet styres af en avanceret elektronisk styreenhed, som beregner den mest effektive anvendelse af den tilgængelige energi og tilpasser systemet derefter under hensyntagen til den resterende strøm i bilens batterier.

Batteriydelsen kan også anvendes til en ny start-stop-funktion, mens bilen er i bevægelse. Hvis batteriet er tilstrækkeligt opladt, standses forbrændingsmotoren automatisk ved deceleration i gear og ved opbremsning. Derefter kan MHSG diskret starte motoren igen – i alle situationer – hvis føreren træder på speederen.

Kompakt design og integrering

Den kompakte teknologi betyder, at det er relativt nemt at integrere EcoDynamics+ mild-hybrid systemet i eksisterende biler. Afhængigt af bilen vil 48 V-batteriet være placeret under bagagerumsbunden, så bilens praktiske egenskaber påvirkes minimalt. Da MHSG er direkte integreret i motoren og driver krumtapakslen via en rem, er det ikke nødvendigt at omstrukturere motorrummet.

48 V-batteriets jævnstrøm/jævnstrøm-omformer betyder, at batteriet kan kobles op til bilens strømforsyning, hvorved man kan reducere størrelsen på bilens 12 V-batteri, som forsyner bilens elektroniske udstyr, markant. Anvendelsen af MHSG betyder også, at den konventionelle starter kan downsizes og primært anvendes til koldstart ved lave temperaturer. Strømmen fra 48 V-batteriet hjælper med at starte motoren i de fleste tilfælde.

Kias EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje er kompatibel med både manuel og automatisk gearkasse, og den kan tilpasses til drivlinjer med forhjuls-, baghjuls- eller firehjulstræk. Drivlinjen vil også blive tilpasset til brug i kombination med benzinmotorer.

Kia vil i løbet af de kommende måneder kommunikere mere detaljerede planer for udrulningen af mærkets nye mild-hybrid teknologi.

Kommentarer