DEL

Det er som med morgenbrød fra bageren søndag morgen når det gælder crossovers henne hos bilforhandleren – alle vil have crossover fordi den er praktisk, rummelig og har en god indstigningshøjde. Her betyder køreglæde ikke det store, for bare man kan sætte sig direkte ind i bilen i stedet for at skulle sætte sig ned i bilen så er det knap så vigtigt om bilen krænger i sving og kurver, om den kører langt på literen eller om den ligner alle de andre biler hjemme på villavejen. Markedet boomer med crossovers/SUV’er til relativt gode priser, og eksperter på området forudser, at biltypen er den mest solgte om ganske få år.

Kia Ceed SW Intro Edition

Er du derimod ikke faldet for salgstalen om at sidde højt hævet i trafikken, fordi du godt ved at crossovers/SUV’er sælger som varmt brød og du derfor ikke kommer til at sidde højere end så mange andre bilister, så er en klassisk stationcar lige noget for dig. Et godt bud er den nye Ceed SW fra Kia som udover at have markedets bedste garanti på syv år eller 150.000 km, alt afhængig af, hvad der kommer først, også tilbyder en masse spændende features og et udseende der ligner en ny bil de næste mange år. Lige nu har Kia en kampagne, hvor den nye Ceed SW har fået efternavnet Intro Edition.

Kia Ceed SW Intro Edition – mere eksklusiv

Varianten er egentlig en Comfort-modelvariant tilsat markant mere udstyr. Som Comfort byder Ceed SW på for eksempel adaptiv fartpilot (kun til DCT gear), to-zonet klimaanlæg, rudeliste i krom, LED baglygter, armlæn med kopholdere til bagsædet plus alt det andet som bare er standard i Ceed SW. Det er sådan noget som multifunktionsrat i læder, læder gearknob, bakkamera, automatisk nødbremse, vejbaneassistent og meget andet. Som Intro Edition får den derudover blandt andet ekstra tonede ruder, en større infotainmentskærm på otte tommer med navigation, kabine i delkunstlæder og så en masse detaljer i krom og sort high glossy som får bilen til at se mere eksklusiv ud. Alt afhængig af motorvariant fås Intro Edition til ret skarpe priser.

Kia Ceed SW Intro Edition – rimelig pris

Prisen for en Kia Ceed SW Intro Edition starter ved 255.000 kroner. Her får du en variant med en 120 hestes enliters benzinmotor og manuel gearkasse. En af topmodellerne med Intro Edition til efternavn har en 136 hestes 1,6 liters dieselmotor og syvtrins DCT dobbeltkoblingsgearkasse, hvor prisen er 303.000 kroner. Og det er den vi her har til test. Det eneste bilen har ekstra foruden det Intro Edition-pakken indeholder, er 17” alufælge og så en speciel lakering som tilsammen koster 20.000 kroner ekstra. Det bringer den samlede pris for testbilen her op på 323.000 kroner, hvilket er en fair pris taget i betragtning, hvor meget du egentlig får for pengene.

Kia Ceed SW Intro Edition – med ny motor

Den 136 hestes motor er ny i Kias modelprogram og er vel i virkeligheden dén motorstørrelse Kia sådan for alvor har manglet. Motoren arbejder rigtig godt og kun, hvis jeg for alvor træder sømmet i bund ved acceleration, “diesel-knurrer” den lige rigeligt. I forhold til forgængeren er der kommet stivere fjedre i undervognen, som betyder, at Ceed SW er blevet mere køreglad. Og så er styretøjet blevet mere direkte. Jeg er stor fortaler for Kias DCT-dobbeltkoblingsgearkasse som gør det rigtig godt. Skiftene sker når de skal, og jeg oplever ikke de her “huggen i gearene” ved lav fart som andre lignende gearkasser godt kan gøre ved især lav fart. Og husk så lige på, at bagagerummet sluger hele 625 liter, hvilket er pænt meget i forhold til en crossover.

Kia Ceed SW 1,6 CRDI DCT Intro Edition

Pris: Denne bil 322.987,- Ceed SW fås fra 224.999,-
Brændstofforbrug: 19,2 km/ltr. (WLTP)
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 136 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 320 Nm ved 2.000-2.500 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 10,6 sek.
Køreklar vægt: 1.452 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 650 kg uden bremser
Bagagerum: 625 – 1.694 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.600/1.800/1.465 mm

Kommentarer