DEL
Jeep Compass forfra
Jeep Compass forfra

Jeep Compass har i mange år været en storsællert i USA, og da vi europæere køber crossovers for tiden som var det fredagsslik henne på tanken, så har de europæiske ejere fra Fiat nu valgt, at lade Compass få en chance her i Europa. Jeep Compass er teknisk set bygget på en Fiat 500 X, men det er lykkedes teknikerne at gøre Jeep Compass mere præcis i styretøjet end det italienske ophav, og Compass er også en anelse mere adræt og letbenet end Fiat 500 X. Og så er der pænt meget plads i Jeep Compass. Både ved forsæderne og på bagsædet, hvor voksne med en højde op til 185 cm ikke vil føle sig klemt inde. 

Jeep Compass med lækkert udseende

Når jeg står og kigger på bilen udvendig så ser jeg en virkelig flot bil. Jeg er vild med fronten, hvor de lodretstående kølergitre i en blank sort lak i et flot samspil med de brede forlygter, får bilen til at fremstå maskulin i lighed med Jeeps øvrige modelserie. Bagenden kan den bestemt også godt være bekendt, hvor dobbeltudstødningen, kromlisten, der starter helt fremme ved sidespejlene og mødes under bagruden, sammen med de brede baglygter, fuldender det potente look, og gør Jeep Compass mere eksklusiv at se på. Men der skal også være noget eksklusivt når prisen starter oppe ved 359.000 kr. 

Jeep Compass med underlige sæder

Et er det ydre, noget andet er det indre. Det ser godt ud med den integrerede infotainmentskærm i midterkonsollen, men skærmens opbygning er set bedre i andre bilmodeller. Du skal i øvrigt betale ekstra for navigation, og når du er i gang med det, så få lige køling i sæderne med også. Det er rigtig lækkert på en varm sommerdag. Apropos sæderne så ved jeg ikke, hvad der sker her. Med køling koster de eljusterbare forsæder 37.000 kr. Det er selvfølgelig en sjat, men så burde det også være gode sæder. Det lykkedes mig dog ikke at finde en perfekt siddeposition, og det forstår jeg ikke. Når jeg før har kørt Jeep har jeg altid siddet rigtig godt, men det gør jeg altså ikke i Jeep Compass. Støtten i lænden er for aggressiv, og ryglænet er enten for langt tilbage eller for langt fremme.

Kedelig motor i Jeep Compass

Omkring det motormæssige har testbilen en 120 hestes dieselmotor som er den mindste motorvariant, Jeep Compass kan leveres med. Og det mærkes. På trods af det pæne moment på 320 Nm er den hele 11 sekunder om at nå fra 0 til 100 km/t. Vadedybden er på mere end 40 cm, men jeg turde ikke køre den her gennem en lavvandet sø, da bilen kun har forhjulstræk. Skal du bruge en Jeep Compass til den slags finurligheder, så skal du vælge den med en større motor og firehjulstræk. For eksempel den 170 hestes diesel. Testbilen her må heller ikke trække noget af betydning. Blot 1.000 kg må du smide på krogen, hvilket dumper bilen som for eksempel campingtrækker. Den med de 170 hk må trække 1.500 kg. 

Jeep Compass uden køreglæde

Til daglig kørsel som pendlerbil gør den det egentlig udmærket. Forbruget, der på papiret hedder 22,7 km/ltr, er rigtig flot og i praksis kører den næsten 19 km på en liter dieselolie ved blandet kørsel. Men det er ikke en bil, der giver mig nogen særlig køreglæde som for eksempel de to større brødre Cherokee og Grand Cherokee. Jeep Compass er desværre, at dømme ud fra testbilen, blot lige som langt de fleste andre i crossover-klassen gemen kedelig at køre i. Vælger du alligevel en Jeep Compass så brug lige 27.000 kr. på at få et beats lydanlæg i bilen. Det spiller ekstremt godt, og kan om ikke andet give dig et smil på læben via musikken, for du kommer ikke til at smile ved blot at køre i bilen.     

Jeep Compass 1.6 Diesel 120 HK Limited 4×2

Pris: Denne bil: kr. 479.981,- Compass fås fra kr. 358.981,-
EU-miks: 22,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre
Ydelse: 120 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 320 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 185 km/t
0-100 km/t: 11,0 sek.
Køreklar vægt: 1.647 kg
Tilladt anhængervægt: 1.000 kg m bremser – 450 kg uden bremser
Bagagerum: 438 liter
Vadedybde: 406,4 mm
Længde/Bredde/Højde: 4.394/1.819/1.629 mm

Kommentarer