DEL

Jaguar I-Pace er seneste skud på stammen fra Jaguar, og er den første rene elbil i mærkets historie. I-Pace er ikke alene sportslig, sikker og lynhurtig, den præsenterer også næste generations kunstig intelligens-teknologi (AI) og praktiske egenskaber med fem sæder som i en SUV.

Lang rækkevidde og hurtig opladning

Med et højteknologisk 90 kWh lithium-ion-batteri, der indeholder 432 battericeller, har I-Pace en rækkevidde på 540 km/480 km (NEDC/WLTP-cyklus). Batteriopladning kan ske fra 0-80 procent på kun 40 minutter, når man anvender hurtigopladning med jævnstrøm (100 kW). Opladning på bopælen med en vægmonteret boks med vekselstrøm (3,7 kW) giver den samme opladningsstatus på lige godt 16 timer. Der forventes en løsning som halverer denne tid med en 7,4 kW oplader i samarbejde med Clever. Batteriet er omfattet af otte års garanti eller 160.000 km

I-Pace har også en række smarte teknologier, der optimerer rækkevidden, hvilket omfatter et system til prækonditionering af batteriet: Når I-Pace er tilsluttet opladning, vil den automatisk hæve (eller sænke) batteriets temperatur for at maksimere rækkevidden, før man kører.

400 hk og et sejt moment

To elmotorer, som er designet af Jaguar – og som omfatter drivaksler, som er ført gennem selve motorerne for at opnå kompakthed – er anbragt ved hver aksel, hvor de producerer exceptionel ydelse og sikrer et vejgreb med firehjulstræk på alle overflader.

Motorens høje moment og egenskaber med høj energieffektivitet sikrer ydelse som i en sportsvogn og trækker sejt med næsten 700 Nm. I-Pace rammer 100 km/t fra stående start på kun 4,8 sekunder. Den øjeblikkelige ydelse matches af en uovertruffen kørekomfort og medrivende køredynamik.

Den skræddersyede aluminiumsstruktur i elbilen sikrer Jaguars mest stive karrosseristruktur med batterierne anbragt centralt mellem de to aksler. Akslerne er udstyret med Jaguars avancerede dobbelt wishbone-konstruktion for og Integral Link-konstruktion bag med luftaffjedring (ekstraudstyr) og konfigurérbar Adaptive Dynamics. Placeringen af batteriet giver mulighed for perfekt 50:50 vægtfordeling og et tyngdepunkt, der er omtrent 130 mm lavere end i Jaguar F-Pace.

Design hentet fra koncept sportsvogn

Jaguar I-Pace er designet og konstrueret, så den til fulde udnytter sin intelligente elektriske drivlinje og optimerer det potentiale, de pladsbesparende fordele giver.

Dens slanke, coupé-lignende silhuet henter inspiration hos Jaguar C-X75 superbilen med en kort, lav kølerhjelm, et aerodynamisk optimeret design af taget og hvælvet bagrude. Dette fremskudte design er en kontrast til bilens afkantede bagende, som hjælper med til at reducere modstandskoefficienten til en cw-værdi på kun 0,29.

For at optimere balancen mellem afkøling og aerodynamik åbner Active Vanes i kølergrillen, når køling er påkrævet, men de lukker, når der ikke er behov for det, så luften ledes gennem luftindtaget i kølerhjelmen, hvilket udglatter luftstrømmen.

I kabinen sikrer udformningen mere plads til passagererne, og sofistikerede materialer – herunder muligheden for førsteklasses tekstilinteriør fra danske Kvadrat – og et udsøgt blik for detaljerne, er med til at gøre dette til en ægte Jaguar.

I-Pace er en crossover, men dens fremskudte design og elektriske drivlinje betyder, at kabinepladsen er sammenlignelig med pladsen i en SUV-model. I den bageste del af kabinen er benpladsen 890 mm, og da der ikke er nogen kardantunnel, er der et praktisk opbevaringsrum på 10,5 liter i midten. I den bageste del af kabinen er der plads til tablet og bærbar pc under sæderne, og bagagerummet har en kapacitet på 656 liter. Kapaciteten kan udvides til 1.453 liter med nedfældede sæder.

Højteknologisk køreglæde

I-Pace introducerer Touch Pro Duo infotainment-systemet i Jaguar. Ved at anvende en innovativ kombination af touchscreens, kapacitive sensorer og berøringsfølsomme fysiske betjeningselementer er Touch Pro Duo intuitiv og nem at bruge.

Et nyt navigationssystem til elbiler bruger rutens topografi frem mod destinationen og information fra tidligere rejser, herunder kørestil, til at beregne den individuelle rækkevidde og opladningsstatus med nøjagtighed for maksimal følelse af sikkerhed.

Det avancerede system anvender “Smart Settings”-teknologi – styret af AI-algoritmer – til at identificere den enkelte førers individuelle præferencer, hvorefter systemet skræddersyr I-Paces indstillinger for kørsel og interiør tilsvarende.

I-Pace præsenterer også en Amazon Alexa-kompetence. Dette betyder, at ejerne kan spørge Alexa om information, som findes i Jaguar InControl Remote-appen. Eksempel: Er min bil låst? Hvad er opladningsniveauet? Er rækkevidden tilstrækkelig til at køre på arbejde?

For at sikre, at ejerne altid har adgang til den nyeste software til infotainment, telematics og batterienergistyring, bliver I-Pace den første Jaguar, der stiller trådløs software til rådighed, hvilket sikrer ubesværede opdateringer.

Kør lige så langt du vil for samme pris

Med i købet af en Jaguar I-Pace får kunderne en Clever ladeboks inkl. installation. Og for et fast beløb på blot 599 kroner om måneden kan du oplade og køre ligeså meget, du vil. De 599 kroner dækker både strømforbrug hjemme og på samtlige af Clevers 1500 ladepunkter i Danmark, Sverige og i Nordtyskland, ned til Hamburg. Bestiller du bilen nu, kan I-Pace leveres senere i 2018 til den nuværende afgiftssats.

I forbindelse med premieren, er der udviklet et specifikt præ-order-websted til I-Pace. Her kan kunderne angive ønsket bil og indsende det på en enkel måde som en online-forudbestilling til forhandleren.

Webstedet er en nem 4-trins proces:

I trin 1 vælges model (S, SE eller HSE).
I trin 2 vælges farve på bilen.
I trin 3 vælges eventuelt ekstraudstyr..
I trin 4 angives oplysninger og finansieringsform.

Herefter sendes forespørgslen med alle oplysningerne til både kunden og den valgte forhandler

Jaguar I-Pace kan bestilles fra nu og prisen begynder ved 740.880 kr. Privatleasing fra 8.795 kr. pr måned (59.995 kr. i førstegangsydelse) Erhvervsbeskatningspris fra: Kr. 605.999 kr.

Kommentarer