DEL

Japanske Isuzu praler med, at deres pickup D-Max er en af de eneste i klassen, der må trække 3.500 kg efter sig. Det gør den interessant for entreprenører og maskinstationer, men også for hestefolket, som af og til har brug for en bil, som må trække mere end tre tons. D-Max har altid været en arbejdshest med mullerne i orden, hvor den især har gjort det godt som trækdyr, men nu er der sået tvivl om, hvorvidt den stadig kan have den etiket påklistret frontruden henne hos forhandleren, da den motormæssigt er gået fra en 2,5 liters dieseldrønnert til en ditto dieselmaskine med en 1,9 liters motor som i en anden assurandørbil.

Ret højt forbrug

Om den magter opgaven til topkarakter vender jeg tilbage til. Først skal den en tur på motorvej. Her er noget af det jeg lægger allermest mærke til et ret højt forbrug. Ved 130 km/t går den ikke meget mere end otte kilometer på en liter dieselolie. Vel at mærke med et lad der er lige så tomt som en kasse med fisk efter at syv sultne katte har været på rov i den. Kabinestøjen er også ret markant ved høj hastighed. D-Max har det forbrugsmæssigt langt bedre ved 110 km/t på motorvejen – hvor også støjen er faldet til et mere acceptabelt niveau, men D-Max bliver aldrig bedste venner med motorvejshastighed.

Ikke mere end den er

Visuelt byder faceliftet på en lidt mere strømlinet front med et nyt lygtedesign. Ellers er alt stort set ved det gamle, hvis vi lige ser bort fra de førnævnte motormæssige ændringer. D-Max giver stadig ikke udtryk for at være mere end den er, og det skal Isuzu have stor ros for. Før kunne 2,5’eren godt lyde som en rå femcylindret Volvo-motor, men den lyd er afløst af en mere anonym og afdæmpet diesellyd. Styretøjet er knap så stabilt som jeg kunne ønske mig, specielt nu hvor konkurrerende pickups efterhånden alle har fået styr på både krængninger og styretøj. Bagakslen er stadig stiv som bænkene i et serie 4-holds omklædningsrum, men alligevel er der nu også kommet styr på affjedringen. Igen stor ros til Isuzu.

D-Max er ingen sparegris

På landevejen er D-Max ikke markant anderledes end på motorvejen. Selvfølgelig er kabinestøjen faldet i takt med at hastigheden er aftaget – det samme er selvfølgelig også sket rent forbrugsmæssigt, men nogen sparegris bliver Isuzu D-Max aldrig. 12,8 km/ltr siger de officielle tal ved blandet kørsel og 0 kg på ladet. Jeg kom aldrig over 10 km/ltr. Alligevel vil jeg ikke dumpe D-Max, for der er jo netop aldrig nogen, der har sagt, at der er tale om en sparegris. Og da den stadig kører med vedligeholdelsesfri knastkæde i stedet for en traditionel tandrem, gør jo bare, at der her alligevel er en del penge at hente, hver gang der ikke skal skiftes tandrem.

Terrænegenskaber i top

Hvor den til gengæld har sin styrke er i terræn og godt med med læs på krogen. Som transportmiddel på en ret så fedtet skovstrækning bringer D-Max, som nu er lastet med små 600 kg brænde og to mountainbikes, min kammerat og jeg sikkert gennem skoven. Frihøjden på 235 mm er godkendt på trods af, at ærkerivalen Toyota Hilux har en frihøjde der er næsten 55 mm højere. Jeg vil dog vove den påstand, at til danske forhold kommer D-Max nok aldrig ud for de helt store udfordringer på frihøjden.

Godt med læs på krogen

Jeg har tidligere haft en minigraver på en trailer spændt på krogen af en D-Max med den forhenværende motor, og her klarede den skærene ganske fint. Nu har jeg små 3.300 kg på krogen, og det klarer D-Max forbavsende godt på trods af, at den nu har hele 40 Nm færre end før. Jeg kan godt mærke, at jeg hverken skal lave overhalinger eller tage andre chancer med så mange kg efter mig, men i det store hele er opgaven løst – og det er jo dét, det handler om. Isuzu D-Max har stadig en plads i mit pickup-hjerte.

Isuzu D-Max Crew Cab

Pris: Denne bil kr. 353.608 + moms D-Max fås fra kr. 196.990 + moms
EU-miks: 12,8 km/ltr.
Motor: 1,9 liter, fire cylindre, turbodiesel
Transmission: Aut. 6-trin 4×4 med reduktionsgear
Ydelse: 163 hk ved 3.600 omdr./min.
Moment: 360 Nm ved 2.000 – 3.500 omdr./min..
Egenvægt: 2.009 kg
Frihøjde: 235 mm
Tilladt anhængervægt: 3.500 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Ladmål: (l,b,h) 1.552, 1.530, 465 mm
Længde/Bredde/Højde: 5.295/1.860/1.790 mm

DEL
Forrige artikelSubaru med ny potent bil
Næste artikelHurra – Toyota fylder 80 år
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.