DEL

Hyundai prøvede for et års tid siden, her i Europa, at lancere anden generation af deres Genesis som en luksusbil, der skulle tage kampen op med store etablerede biler som BMW 5-serie, Jaguar XF, Audi A6 og Mercedes-Benz E-Klasse, men det var lidt som om, at køberne ikke helt kunne se en idé i, at smide mere end en million kroner efter en koreansk V6’er. Egentlig er det synd og skam, for Genesis fortjener så absolut at få chancen i premiumklassen, da det er en vildt lækker bil spækket med al mulig udstyr.

Tucson bider Q5 i haserne

Men måske den nye Tucson kan løfte opgaven i stedet for den føromtalte Genesis. Ikke at der kan drages direkte sammenligning mellem de to biler, for hvor Genesis jo er en premium-bil i traditionel forstand, er Tucson mere hen i retning af en mindre SUV eller crossover, som mange også vil kalde den. Og her tror jeg på Tucson, der som testbilen står her, rammer kr. 700.000 på prislappen. Den er direkte at sammenligne med Audi Q5, og hvis den kunne bide, bed den tyskeren så hårdt i haserne, at en overhaling var det mest naturlige for koreaneren. Og så er 700.000 for en bil pludselig ikke så mange penge.

Tucson tiltaler mig

Jeg er virkelig imponeret her. Nu er jeg typen, der godt kan lide at sidde højt i en bil. Det gør jeg i Tucson. Mit overblik over trafikken er perfekt, og det tiltaler mig meget, at jeg har mange muligheder for at indstille mit sæde nøjagtig som jeg ønsker det skal være. Og så er det bare super fedt, at der både er tretrins varme og ditto nedkøling i sæderne. Nu har jeg ikke kørt testbilen her på en varm sommerdag, men af erfaring fra andre biler som tilbyder samme service, så er det faktisk yderst behageligt at temperere sæderne når det er 25 grader og høj solskin.

Sublim kørekomfort

Kørekomforten er i en klasse for sig. Jeg føler masser af kraftoverskud ved kørsel på både almindelig vej og motorvej, og den ligger super godt på vejen begge steder, hvilket den selvfølgelig også skal, når prisen er 700 af de lange. Selv ved høj hastighed mærker jeg ingen nævneværdig kabinestøj, for den er faktisk ganske komfortabel selv med 140 km/t. Den køreklare vægt er små 1800 kg, men det er ikke noget jeg som fører lægger mærke til. Her er det især vigtigt at bemærke den elektriske servostyring, som gør styringen meget lettere.

Kan sagtens matche Audi Q5

I overskriften kalder jeg Hyundai Tucson for den koreanske Audi Q5, og det mener jeg faktisk. I hvert fald topmodellen her, Premium, kan godt måle sig med en Q5. Normalt er tyskerne jo ikke ligefrem kendt for at lade en masse udstyr være standard i deres biler. Den Q5’er som kommer tættest på testbilen her, er en 190 hestes TDI’er, og den koster med syvtrins automatgear 675.000 kroner, uden nogen former for ekstraudstyr. Skal den matche Tucson Premium på dén front, er mit gæt, at den nok havner på omkring 900.000 kroner. Og så er det jo et kæmpe plus, at Hyundai Tucson har fem års garanti uden kilometerbegrænsning. Det er en garanti, ingen andre bilmærker kan matche.

Hyundai Tucson 2,0 CRDI 4WD AUT. Premium

Pris: kr.701.760,- Tuscon fra kr.328.775,-
EU-miks:15,4 km/ltr.
Motor: 2,0 l R4
Ydelse: 185 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 9,5 sek.
Bagagerum: 513 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4475/1850/1660 mm

Kommentarer