DEL
Hyundai Ioniq Plug-in forfra

Fleksibiliteten er stor i en plug-in hybrid bil. Er du en af dem, der gerne vil gøre hverdagen lidt grønnere når du skal fra A til B, så kan du med fordel køre distancen udelukkende på el og dermed belaste miljøet mindst muligt, så længe der er strøm på den elektriske motor. Er afstanden længere mellem dit start- og slutpunkt kan du køre turen på en kombination mellem el og brændstof ved blot at trykke på en knap inde i bilen. Vil du derimod køre som en traditionel bil med forbrændingsmotor så gør du bare det ved at deaktivere elmotoren. Det er ganske simpelt.

Hyundai Ioniq hybrid – laver selv strøm

For halvandet års tid siden sendte Hyundais danske importør Ioniq på gaden som hybridbil. Altså en bil som kører på både brændstof og strøm, men uden mulighed for at lade strøm på bilen via ladestik. Bilen laver simpelthen selv det strøm, den skal bruge når du som fører tager farten af ved for eksempel nedbremsning. Det kaldes med et fint ord for regenerering. Egentlig ganske smart, men også lidt af en begrænsning, da du som oftest ikke når at lade batteriet ordentligt op ved kørsel. Senere kom Ioniq som elbil, der officielt kører 280 km på en opladning. Den kan du læse mere om her: https://biltesteren.dk/hyundai-ioniq-electric-elbilen-ligner-bil/ 

Hyundai Ioniq Plug-in hybrid – i stikkontakten

Med Ioniq plug-in hybrid varianten mødes de to verdener i skøn forening. Bilen ligner de to førnævnte, men på det ydre kendes den ved, at der sidder en låge, eller et dæksel, på venstre forskærm mellem førerdøren og venstre forlygte. Det er her, du lader din Ioniq plug-in hybrid enten via en af ladestanderne som er placeret rundt om i landet, eller også via din helt egen ladestander derhjemme som du får med i købet mod en mindre månedlig merpris. Er du på besøg hos nogle bekendte, og har brug for at lade din Ioniq plug-in hybrid inden du skal videre, kan du lade den via et helt almindeligt strømudtag. Igen ganske simpelt. 

Hyundai Ioniq Plug-in hybrid – lader på jobbet

Udelukkende på strøm kører Ioniq plug-in hybrid på papiret 63 km. Det kunne jeg dog ikke få den til selv om jeg slukkede for både musik, klimaanlæg og infotainmentsystem. Jeg overholdt hastighedsbegrænsningen på almindelig landevej, men efter 47 km kørsel udelukkende på el, var der ikke mere strøm på batteriet. 47 km kun på strøm er godt for dig, der ikke har så langt på arbejde, da du kan køre af sted med fuldt batteri og så måske endda lade bilen mens du arbejder, for så at køre hjem igen udelukkende på strøm. I øvrigt kan du godt køre med høj fart kun på strøm – Hyundai Ioniq Plug-in hybrid kan nemlig køre 130 km/t inden benzinmotoren går i gang. 

Hyundai Ioniq Plug-in hybrid med lækker kabine

Bag rattet føler jeg mig rigtig godt tilpas i Ioniq plug-in hybrid så længe jeg kigger fremad, til siden eller skråt bagud, hvor mit udsyn er rigtig godt. Men kigger jeg i bakspejlet bliver mit udsyn generet ret meget af en tværstolpe som går lige igennem bagruden. Lav nu bare glas i det hele, Hyundai. Det kan andre finde ud af – så kan I også. Ellers oplever jeg en kabine som i dén grad er super indbydende bygget op i lækre materialer prisen taget i betragtning. Allerede fra basisvarianten, Trend, er Ioniq Plug-in hybrid ekstrem godt udstyret, hvor sådan noget som varme i rattet, bakkamera, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse er standard. Nu har jeg kørt i alle tre Ioniq-varianter, og jeg vil helt klart mene, at Plug-in hybrid varianten er den model af de tre, der giver mest mening. 

 

Hyundai Ioniq plug-in 1.6 GDI Premium

Pris: Denne bil kr. 293.975,- Ioniq plug-in fås fra kr. 263.975,-
EU-miks: 90,9 km/ltr. (I praksis dog langt lavere)
Forbrændingsmotor: 1.6 liter. Fire cylindre, benzin – direkte indsprøjtning
Ydelse forbrændingsmotor: 105 hk ved 5.700 omdr./min.
Moment forbrændingsmotor: 147 Nm ved 2.000 omdr./min.
Ydelse elmotor: 60,5 hk
Moment elmotor: 170 Nm
Topfart: 178 km/t
0-100 km/t: 10,6 sek.
Køreklar vægt: 1.550 kg
Tilladt anhængervægt: 750 kg m bremser – 0 kg uden bremse
Bagagerum: 341/1.401 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.470/2.045/1.450 mm

Kommentarer