DEL

Når du siger Hyundai siger du samtidig også velovervejet fornuftskøb. Sådan har det været i en del år efterhånden, og med faceliftet af i20 er der ingen ændringer i førnævnte postulat. Hyundai i20 er nu mere rå at se på, hvor den blandt andet har fået lidt mere markeret styling både foran og bagpå. Faceliftet byder desuden på mulighed for AppleCarPlay og et stort udvalg af sikkerhedsudstyr, og så er motorerne blevet trimmet så de lever op til de nye strenge europæiske emissionskrav. Det lyder i og for sig ganske lovende, men der er bare et større “men.”

Hyundai i20 uden det basale

Og det “men” medfølger et par linjer om prisen som desværre ret hurtigt ryger i vejret. Uden ekstraudstyr er prisen for Hyundai i 20’s indstigningsmodel “Life” 133.000 kroner. Det lyder jo som en ret skarp pris, men du får hverken fartpilot, tågelygter foran, sædevarme eller elruder i bag med for den pris. Nå ja; og så er motoren ikke noget at bifalde. 75 hk og en femtrins manuel gearkasse er hvad den byder på. Ikke videre ophidsende medmindre du er fuldstændig ligeglad med den slags og bare skal have en bil, der bringer dig fra A til B.

Hyundai i20 med lækker gearkasse

Så er der derimod straks mere spræl i testbilen her som er en “Trend” variant som har en trecylindret turbomotor der yder 100 hk. Bilen har desuden en lækker syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som er en sand fornøjelse at køre med, hvis du er tilhænger af behagelig kørsel. Gearkassen skifter ultrapræcist hver eneste gang, hvor systemet aldrig er i tvivl om, hvilket gear det skal vælge. Desværre er prisen stukket af, for som testbilen står her med lædersæder, sikkerhedspakke og mørktonede bagruder, havner prisen på 184.000 kroner. 

Hyundai i20 med sublime lædersæder

Dertil skal det så retfærdigvis siges, at lædersæderne er i en sublim kvalitet, hvilket er ret unikt i miniklassen, for læderet er tykt og super behageligt at sidde i, men jeg tror desværre, at det er de færreste, der er villige til at betale 10.000 kroner ekstra for lædersæder i en Hyundai i20. Sorry to say. Så vælger den snusfornuftige i20-køber nok snarere sikkerhedspakken med nødbremse, vognbaneassistent samt automatisk op- og nedblænding af lyset, der koster 12.000 kroner. Rattet er af kunstlæder, og det mærker man tydeligt, fordi det er glat som et gammeldags stykke håndsæbe under vand.

Hyundai i20 kommer til at bløde

Bag rattet er der udsigt til en instrumentering der er bygget rigtig flot op. Den måler sig fuldt ud med instrumenteringen i for eksempel VW Polo og Ford Fiesta, og den er lysår foran instrumenteringen i  Peugeot 208, Renault Clio og Opel Corsa. Hertil skal det dog retfærdigvis siges, at de tre sidstnævnte snart kommer i nye varianter som helt sikkert kommer til at gøre ondt på i20. Rummeligheden i Hyundai i20 er i øvrigt til flotte karakterer. Der er fint med plads på forsæderne, men også på bagsædet kan voksne med en højde på op til 180 cm sidde ganske behageligt. Bagagerummet sluger 326 liter, hvilket er fuldt ud acceptabelt sammenlignet med andre miniklassebiler. 

Hyundai i20 med anstrengende motorlyd

Og hvordan kører den så, den lille koreaner? På almindelig landevej giver Hyundai i20 egentlig en fin køreoplevelse. Den ligger godt på asfalten, omend styretøjet er lidt elastisk i ny og næ. Den klarer også bykørsel fint, og især når der er tale om myldertidstrafik gør den det godt med den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Det er straks værre når det kommer til motorvejskørsel, hvor motoren ved 130 km/t lyder noget anstrengende. Er du motorvejspendler og har brug for en minibil, så vil jeg kigge i retning af Ford Fiesta eller VW Polo, men så rammer du hurtigt 200.000 kroner og så er 184.000 kroner for Hyundai i20 Trend måske slet ikke så dyrt alligevel.

,

Hyundai i20 Trend 1,0 T-GDI 

Pris: Denne bil 184.480,- i20 fås fra 132.995,-
Brændstofforbrug: 17,2 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, turbobenzin
Ydelse: 100 hk ved 4.500 omdr./min.
Moment: 171 Nm ved 1.500-4.000 omdr./min.
Topfart: 188 km/t
0-100 km/t: 10,8 sek.
Køreklar vægt: 1.065 kg
Tilladt anhængervægt: 1.000 kg m bremser – 450 kg uden bremser
Bagagerum: 326 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.035/1.734/1.474 mm

Kommentarer