DEL

Tænk at det allerede skulle blive sådan, at en dieselmotor simpelthen er savnet. Sådan har jeg det efter en uge i selskab med den nye Honda CR-V med halvanden liters benzinmotor med 193 hk og cvt-gearkasse. Honda lover ellers acceptable 14,1 km/ltr., men i praksis runder den knap 10 km/ltr ved blandet kørsel. Helt nøjagtig viser den 10,2 km/ltr. efter 811 km blandet kørsel, hvilket må siges at balancere lidt på postulatet uacceptabelt. Den nu desværre udgåede 1,6 liters dieselmotor fra Honda kunne køre tættere på 20 km/ltr. Det er den motor, der er savnet. Honda forklarer fravalget af dieselmotoren med, at deres nye hybridudgave skal afløse dieselvarianten blandt andet fordi hybriden har et snit på 18,2 km/ltr, men da den er omkring 100.000 kroner dyrere end benzineren er det en relativ høj pris at betale for lidt længere på literen. 

Honda CR-V med intelligent firehjulstræk

Man kan godt sige, at Honda CR-V er lidt af en bannerfører for den mellemstore crossoverklasse. Det er i hvert fald den i klassen, der har solgt flest eksemplarer verden over siden den kom på markedet i 1997. Nu er den her så i femte generation og altså uden dieselmotor fordi Honda har valgt at skrotte alt, hvad der hedder dieselmotorer fra og med denne CR-V. Fremadrettet kommer CR-V således kun med benzin- eller hybridmotor. Vælger du varianten med manuel gearkasse har motoren 173 hk, og snupper du varianten med CVT-gearkasse har den 193 hk. Derudover har sidstnævnte intelligent firehjulstræk som hos Honda hedder AWD. Primært trækker den på forhjulene, men får den brug for det, sætter den også baghjulene i gang med at arbejde. 

Honda CR-V mangler hestekræfter

Og det er sidstnævnte der her er til test. I Civic er turbobenzineren på 1,5 liter en virkelig stærk og perfekt motor. I CR-V har selvsamme motor flere kilo at slæbe på, hvilket sagtens kan mærkes. På papiret har bilen som nævnt 193 hk, men det er som om, at nogle af hestene stadig er inde i stalden. Især når bilen får noget pedal ude på landevej og motorvej. CVT-gearkassen har det med at blive hængende i de høje omdrejninger indtil jeg slipper gassen, men det er ikke som det engang var hos Honda, hvor alle deres biler lød fantastisk når de fik noget at leve af. Nu skriger den bare som en symaskine der løber løbsk, og det klæder den altså ikke. Hvis den skal have noget ros må det være omkring selve gearskiftene som hver gang sker blidt og behageligt. Det hænger bare ikke sammen med de høje omdrejninger. 

Honda CR-V har masser af plads

Lige siden Honda CR-V kom på markedet har den budt på rigtig god plads. Her i femte generation skubber Honda til barren og gør igen CR-V til en gigantisk indkøbsvogn, hvor du har plads til alle julegaverne på én gang. Lægger du sæderne ned sluger den imponerende 1.550 liter, og lægger du kun bagerste sæderække ned, er der plads til hele 561 liter, som gør CR-V til den i klassen, der har det største bagagerum. Som om det ikke er nok, er der også masser af opbevaringsrum i bilen, hvor der for eksempel kan være en bærbar 15 tommer computer i armlænet mellem de to forsæder. Og så kan voksne mennesker nemt være på anden sæderække uden at føle sig klemt inde. Tredje række er dog kun forbeholdt mindre børn. 

Honda CR-V er ikke en rigtig Honda

Bag rattet har jeg oplevelsen af, at CR-V ikke er en rigtig Honda når det kommer til styreegenskaberne. Civic er jo eminent til at styre fladt gennem skarpe kurver og vejsving, men her går CR-V fuldstændig i partnerskab med langt de fleste andre SUV/crossovers og giver krængninger for alle pengene. Du får ikke skyggen af sport og dynamik, men til gengæld får du masser af affjedring ved ujævnheder og vejbump så man næsten skulle tro, at Honda har haft spioner inde på de franske fabrikker. Affjedringen i den nye CR-V er virkelig lækker og rykker lige det komfortable et nøk op ad rangstigen – og det endda til trods for at testbilen her står på nogle store 19 tommer hjul som jo sjældent gør noget som helst godt for kørekomfort.   

Honda CR-V 1,5T Lifestyle CVT AWD

Pris: Denne bil 449.000,- Honda CR-V fås fra 329.000,-Brændstofforbrug: 14,1 km/ltr. (WLTP)
Motor: Fire cylindre, turbobenzin
Ydelse: 193 hk ved 5.600 omdr./min.
Moment: 243 Nm ved 2.000 – 5.000 omdr./min.
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 9,5 sek.
Køreklar vægt: 1.670 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 600 kg uden bremser
Bagagerum: 150, 561, 1.550 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.600/1.855/1.689 mm

Kommentarer