DEL

Så er den her langt om længe, den nye Honda Civic. Den forrige var ærligt talt begyndt at se lidt gammel og kedelig ud, så den nye 10. generation kommer på det helt rigtige tidspunkt. Og der er virkelig sket en masse med den nye japaner. Uden at lyde alt for marketingsagtig, så vil jeg sige, at den nye Honda Civic vitterlig ér ny både indvendig og udvendig. Den er lavere, bredere og meget længere end forgængeren (13 cm, red.), og det er ikke at tage munden for fuld, at kalde den nye front for en aggressiv en af slagsen. Bilen er udviklet og produceret i England, først og fremmest til os europæere, men også til amerikanerne som er vilde med ikke bare Honda Civic, men Honda generelt.

Mere tidssvarende Civic

Honda har endelig droppet det forvirrende opdelte display i instrumenteringen, og i stedet udstyret den nye Civic med et mere moderne look. Det gør bestemt ingenting. Forgængeren var i øvrigt sådan en rigtig praktisk gris. For eksempel har den noget Honda kalder for “magic seat,” der måske nok er smart, da bagsædet kan foldes sammen og nærmest gemmes væk i sig selv, så der for eksempel kan stå en cykel inde bag forsæderne. Om det nogensinde blev den succes Honda selv regnede med, er nok tvivlsomt. I hvert fald har man i den nye Civic ikke fået plads til magic seat, hvilket til gengæld betyder, at der er blevet mere plads til føreren, der så får mere køreglæde.

Godt med køreglæde

Og det er måske nok i virkeligheden det, den nye Civic vinder på. Køreglæde. Testbilen her er udstyret med en trecylindret 1,0 turbomotor. Det kan umiddelbart lyde som noget der giver panderynker hos enhver Honda-fan, men det er der ingen grund til. Takket være det variable ventileringssystem, som hos Honda hedder VTEC, og ikke mindst en turbolader, yder den nye Civic altså 129 hk og den har et drejningsmoment på 200 Nm. Og bare rolig; den nye trecylindrede Civic er på traditionel Honda-vis omdrejningsvillig som en Honda skal være. Det er der ikke pillet ved.

Ny motor afløser to motorer

Egentlig afløser den nye motor to motorer fra Honda. Den lille 100 hestes 1,4’er og den velkendte, men utidssvarende, 1,8’er med 140 hk. Jeg vil sige, at den nye trebenede her med de 129 hk er tættere på den gamle 140 hestes, hvor jeg for eksempel sagtens kan køre i tredje gear i byerne uden at den lyder som om, det hele er ved at drukne. Den har masser af bund, og så har den et eminent gearskift, der bringer Honda et trin op ad stigen. Den er letkørt – den styrer behageligt, vel nærmest naturligt som en bil i denne klasse skal. På motorvejen gider den godt være, og jeg smiler engang imellem til mig selv oppe i bakspejlet.

Er prisen rimelig?

Prismæssigt koster bilen fra 250.000 kroner. Det lyder umiddelbart af mange penge for en trecylindret Honda Civic, men når du så begynder at kigge på, hvor meget udstyr, der er i den som standard, så er det måske slet ikke så tosset en pris. Den har for eksempel masser af sikkerhedsudstyr som standard. Sikkerhedspakken inkluderer blandt andet citybreak, adaptiv fartpilot og lane keep assist for blot at nævne lidt af det. Der er også kommet nyt infotainment system i Civic, som blandt andet indeholder AppleCar Play. Så alt i alt er prisen måske ganske rimelig når det kommer til stykket?

Honda Civiv 1,0 Elegance

Pris: Denne bil 288.880,- Civic fås fra 252.880,-
EU-miks: 19,6 km/ltr.
Motor: 1,0 turbobenzin
Ydelse: 129 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 200 Nm ved 2.250 omdr./min.
Topfart: 203 km/t
0-100 km/t: 10,9 sek.
Tilladt anhængervægt: 1200 kg m bremser – 500 kg uden bremser
Bagagerum: 478 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 452/180/143 cm

Kommentarer