DEL

Nedtællingen er begyndt: I løbet af foråret ruller Passat nr. 30. million af samlebåndet. Denne milepæl gør Passat til en af de mest succesfulde bilmodeller i den store mellemklasse på verdensplan. Og ikke nok med det. Efter Golf (35 millioner enheder) – og foran den legendariske Beetle (21.5 millioner enheder) – er Passat en af de tre mest populære modeller fra Volkswagen til dato. En ting er helt sikker: Passat nummer 30 million vil være et af de første eksemplarer af den gennemgribende opdaterede 8. generation, der byder på nogle af mærkets nyeste innovationer.

Travel Assist

IQ.Drive er betegnelsen for den nye paraply, der dækker over Volkswagens store udvalg af assistentsystemer. Fra nu af vil teknologier indenfor autonom kørsel blive samlet under IQ.Drive-mærket. Et eksempel er den nye Travel Assist. Passat vil være den første Volkswagen, der er i stand til delvis automatiseret kørsel ved næsten alle hastigheder fra 0 til 210 km/t. Sammen med de øvrige assistentsystemer repræsenterer Passat den mest avancerede version af IQ.Drive, der endnu er set.

Volkswagen har finpudset Passats design og givet den nye et mere karakterstærkt udtryk både i sedan- og stationcar-versionen. For- og bagkofanger, kølegitteret og Passat-logoet, ,der nu er placeret midt på bagklappen, er alt sammen blevet redesignet. Udover det er der nye LED forlygter, LED kørelys, LED tågelygter og LED baglygter, der sikrer et karakteristisk design. Farver som Lapiz Blue, Bottlegreen og Sandgold er nye til Passat, og der er fire nye aluminiumsfælge i størrelserne 17, 18 og 19 tommer.

Æstetik i den digitale verden 

Passat skiller sig ud i interiøret, hvor der er nye dekorelementer og indtræk, nydesignede dørbeklædninger, nye farver, nye instrumenter og et nyt multifunktionsrat. Centerkonsollen har et stort åbent opbevaringsrum, der kan udstyres med induktiv opladning af din smartphone og USB-C-tilslutning. Skærmene på den digitale instrumentering (ekstraudstyr) og infotainment-systemerne smelter om natten visuelt sammen med de belyste knapper på det nye multifunktionsrat, og baggrundsbelysningen – nu valgfri i 30 farver – skaber en veloplyst, æstetisk og funktionel platform for diverse informationer.

Lyd i særklasse 

Danske Dynaudio har omhyggeligt tilpasset det 700-watt kraftige lydsystem, så det passer perfekt til interiøret i den nye Passat. Dette sikrer, at musikken om bord – uanset kilden – har den bedste lyd, der nogensinde er hørt i en Passat.

Ny modelstruktur 

Volkswagen har ændret opbygningen af modelprogrammet på firmabilsklassens storsællert. Basismodellen hedder nu blot “Passat”, mellemste udstyrstrin hedder Business og topversionen hedder Elegance. Business- og Elegance-versionen kan også bestilles med sportslig R-Line styling. Ud over disse versioner tilbydes den nye Passat naturligvis også som GTE plug-in hybrid.

Rat med kapacitive følere 

Førerpladsen bygger på intuitiv betjening og teknologier, der fungerer stort set automatisk. Den nye Passat bliver verdens første Volkswagen med et rat, der har kapacitive følere. Når bilens sensorer registrerer, at der ingen bevægelse har været med rattet i et givent tidsrum, er det nok blot at berøre rattet med et par fingre, hvilket giver et interaktivt interface til systemer som f.eks. Travel Assist.

Automatisk sikrere 

Emergency Steering Assist debuterer også i den nye Passat. Systemet forbedrer ved hjælp af bremserne sikkerheden ved pludselige undvigende manøvrer, og dertil er Lane Assist desuden blevet optimeret med et nyt multifunktionskamera. De nye IQ.Ligtht-LED matrix-forlygter (ekstraudstyr), der blev introduceret første gang på den nye Touareg, øger også sikkerhed og komfort ved kørsel i mørke.

Permanent online 

Tredje generation af Modular Infotainment Matrix (MIB3) introduceres sammen med den nye Passat. App-Connect, der via Apple Carplay spejler udvalgte apps fra din smartphone op på bilens touchskærm, fungerer i den nye Passat trådløst, så du ikke længere skal have besværet med et kabel. Den nye Passat er også permanent online, da det nye infotainment-system er udstyret med en integreret online tilslutningsenhed (OCU) komplet med SIM-kort som standard. Ud over forbedrede navigationsrelaterede tjenester med information i realtime giver MEB3-infotainmentsystemet adgang til nye teknologier og tilbud som musikstreamingstjenester, internetradio, brug af opdaterbar web-app-teknologi, naturlig stemmestyring med onlineindhold, brug af online-tjenester fra Volkswagen We, og adgang til køretøjsindstillinger lagret i skyen. Smartphones (kompatible Samsung modeller) bliver også en mobilnøgle, der kan benyttes til at åbne og starte Passat.

Nyt digitalt cockpit 

Hardware og software i MIB3-infotainmentsystemet skaber en digital forbindelse med Passats nye digitale cockpit. De digitale instrumenter er blevet markant forbedret i forhold til det foregående system (Active Info Display) og har en klar grafik med en høj kontrast og kvalitet, og samtidig er en række forskellige funktioner blevet løftet til et helt nyt niveau. Tre forskellige displaykonfigurationer kan nu tilpasses førerens personlige præferencer ved et tryk på en såkaldt View-knap på det nye multifunktionsrat.

Nul emission i byen 

Den nye Passat GTE har fået en betydelig længere rækkevidde og er nu i stand til at køre ca. 55 km ifølge WLTP-normen, svarende til omkring 70 km ifølge NEDC-normen. Ligesom forgængeren kan den nye Passat GTE midlertidig anvendes som et nul-emissionskøretøj og er ved kørsel i storbyer med strenge miljørestriktioner derfor ikke pålagt vejafgifter. Takket være omprogrammerede køreprofiler er det muligt at bruge den nødvendige energi på en mere målrettet måde til emissionsfri kørsel i byen. Samtidig betyder kombinationen af den elektriske motor og den 1,4-liters turboladede benzinmotor (160 kW / 218 PS systemkraft), at Passat GTE kan kombinerer støjsvag og emissionsfri kørsel på strøm med den lange rækkevidde, du har en i en bil med konventionel benzinmotor. Passat GTE lever allerede nu op til kravene i Euro 6d emissionsstandarden, der gælder for nye biler fra 2021.

Partikelfilter er standard 

En anden nyhed blandt drivlinjerne i den nye Passat er den nyudviklede 2,0 TDI Evo – en yderst effektiv turbodieselmotor med en effekt på 110 kW / 150 hk, der producerer 10 g / km mindre CO2 sammenlignet med den tilsvarende motor i forgængeren. 2.0 TDI Evo er forløberen for en ny generation af dieselmotorer. Motorprogrammet omfatter også tre TSI-benzinmotorer med 110 kW / 150 hk, 140 kW / 190 hk og 200 kW / 272 hk samt tre TDI-dieselmotorer, der yder henholdsvis 88 kW / 120 hk, 140 kW / 190 hk og 176 kW / 240 hk. Alle TSI- og TDI-enheder opfylder kravene i Euro 6d-TEMP-emissionsstandarden. Derudover er alle motorer i den nye Passat – både benzin- og dieselmotorer – udstyret med partikelfilter.

Den nye Passat introduceres i Danmark til september, men danske priser og specifikationer er endnu ikke fastlagt.

Kommentarer