DEL

Når man kaster blikket på den nye Yaris, er man ikke i tvivl om, at der er tale om en helt ny generation. Designet er markant ændret, og i en tid, hvor nye biler typisk bare vokser og vokser, har Toyota valgt at gå imod strømmen og gjort Yaris 5 mm kortere. Samtidig er akselafstanden vokset 50 mm, så man trods en bil, der er blevet lettere at parkere og manøvrere rundt i byen, også bevarer rummeligheden i kabinen.

Den nye GA-B platform har gjort, at højden på den nye Yaris er reduceret med 40 mm. Det er sket uden at mindske den indvendige loftshøjde, da man samtidig har sænket siddepositionen for både fører og passagerer. Den nye Yaris måler 50 mm mere i bredden, og der er derfor blevet bedre plads foran og på bagsædet, mens den øgede sporvidde fremhæver Yaris’ lave, brede udseende.

Fuld LED-lygtepakke sætter også sit præg på den nye Yaris, hvis kørelys og blinklys bliver integreret i samme pærer, således, at kørelyset skifter til blinklys i den side, der blinkes til. En markant frontgrill med et centralt placeret Toyota-logo gør Yaris letgenkendelig, og den syner mere dynamisk end nogensinde før blandt andet ved, at A-stolpen er trukket længere tilbage og motorhjelmens længde øget.

Minimalistisk designet kabine

Inde i kabinen er der skruet gevaldigt op for kvalitetsfornemmelsen med de anvendte materialer, og designet følger minimalismens princip om, at mindre er mere. Der er således luget ud i overflødige og forstyrrende designelementer og knapper, og kabinen er designet efter konceptet ”hænderne på rattet, og øjnene på vejen”.

Køreinformation bliver derfor præsenteret klart og direkte til føreren fra tre sammenkoblede skærme – den centrale Toyota Touch multimedieskærm, et TFT multiinformationsdisplay direkte foran føreren og et 10” stort head-up farvedisplay i forruden. Det store display i forruden hjælper føreren med at holde fokus på vejen og viser de vigtigste kørerinformationer og advarsler herunder navigationskommandoer og aktuelle fartgrænser.

Trådløs opladning af smartphone, varme i rattet og en særlig ambiente kabinebelysning er andre særlige features, der højner kvalitetsfornemmelsen bag rattet, der i øvrigt er blevet gjort lidt mindre for støtte op om konceptet om hænderne på rattet og øjnene på vejen.

Den nye Yaris er bygget på den nye GA-B platform, der er udviklet med udgangspunkt i Toyotas TNGA-filosofi. Den handler grundlæggende om at bygge bedre biler på mere økonomisk vis og har allerede vist sit værd med GA-C platformen til modellerne Prius, C-HR og Corolla samt med GA-K platformen til Rav4 og Camry.

Lavere tyngdepunkt

Tyngdepunktet er sænket 15 mm sammenlignet med den nuværende Yaris, rattet er placeret tættere på føreren og tiltet 6 grader ekstra, så det giver føreren mere optimale betingelser i håndteringen af bilen. Bilens chassis er gjort stivere og dermed mere vridningsstabilt og friktionen i de nye MacPherson frontstivere er reduceret.

Motoren er en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters hybridmotor. Groft sagt har Toyota taget de firecylindrede 2.0-liters og 2.5-liters hybridmotorer fra henholdsvis Corolla samt Rav4 og Camry og fjernet en cylinder. Faktisk mønstrer motoren verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. Et avanceret balancemodul hjælper samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer.

Som resultat opnår den nye hybridmotor i Yaris en termisk effektivitet på op til 40 procent, hvilket er bedre end en typisk dieselmotor og også med til at sikre end mindst 20 procent bedre brændstoføkonomi og lavere CO2-udledning end den nuværende Yaris. Samtidig er motoreffekten øget med mindst 15 procent, da både benzinmotor og elmotor hver især yder betydeligt mere end i den nuværende hybridudgave.

Mere effektivt hybridbatteri

Et nyt lithium-ion hybridbatteri erstatter det gamle nickel-metal hydrid batteri og medvirker både til kraftigere acceleration og muligheden for at køre på ren el med en hastighed på op til 130 km/t. Det nye batteri er derudover 27 procent lettere end det gamle og bidrager dermed også til, at den nye Yaris Hybrid samlet set er blevet 20 kg lettere. Den nye Yaris vil udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor.

Den nye Toyota Yaris kommer til Danmark efter sommerferien næste år. 

Kommentarer