Fjerde generation af Skoda Superb har netop haft verdenspremiere. Tjekkernes topmodel kommer med nyt design, endnu mere plads, luksuriøst interiør, nye assistentsystemer og en plug-in-hybrid med 100 km rækkevidde og hurtigladning. Men frem for alt ligner den heldigvis sig selv.
Der er ingen grund til at ændre for meget på udseendet når man har en bil der stadig ser godt ud efter flere år på vejene. Sådan må de have tænkt hos Skoda, for når man ser den nye Superb er det ikke fordi der er sket en større revolution på udseendet. Det gør dog ingenting, for den nu udgående Superb ser nemlig stadig ekstrem godt ud.
Med en længde på 4.912 mm er hatchback-versionen af den nye Superb blevet 43 mm længere end forgængeren, mens stationcaren Combi nu er 4.902 mm og dermed 40 mm længere. Bredden er 1.849 mm (-15 mm), og højden er henholdsvis 1.481 mm og 1.482 mm, hvilket gør hatchbacken 12 mm og Combi 5 mm højere end den tidligere generation. Med 2.841 mm er akselafstanden uændret.
Superbs øgede længde er primært vekslet til mere plads i bagagerummet, hvor hatchbacken med sine 645 liter har 20 liter mere bagageplads, og Combi har 30 liter mere, så der nu er 690 liter – og hele 1.920 liter med bagsædet lagt ned. Benpladsen ved såvel forsæder som bagsæde vil fortsat være sublim lover Skoda, og loftshøjden er øget en anelse både for og bag.
Skoda-logoet på fronten er ligesom Skoda-navnet på bagklappen i Unique Dark Chrome (UDC), og den sekskantede kølergrill flankeres af nydesignede forlygter med mulighed for anden generation LED Matrix-teknologi. De smalle forlygter består i det tilfælde hver af to BiLED-moduler – ét til nærlys og ét til fjernlys – adskilt af drejelyset. De tilpasser fortsat lyset dynamisk til trafik og kørselsforhold, men den nye generation udsender hele 40 procent mere lys – til gavn for sigtbarheden og trafiksikkerheden.
En stor bil som Skoda Superb skal helt naturligt ‘skubbe’ meget luft, når den kører, og derfor har Skoda arbejdet intensivt med at optimere bilens aerodynamik. Hatchbackens luftmodstandskoefficient på 0,23 Cw er 10 procent lavere end hos tredje generation, mens Combi med sine 0,25 Cw er 15 procent lavere – til gavn for brændstofforbruget.
Interiør: Interiørtemaer a la Enyaq og Smart Dials
Den nye Superb lever også op til sit navn, når man sætter sig ind i den luksuriøse kabine og nu kan blive forkælet med forskellige interiørtemaer, som man kender det fra Skoda Enyaq og Skoda Enyaq Coupé.
Helt i tidens klimabevidste ånd er alle tekstiler i bilen lavet af 100 procent genbrugsmaterialer, og det cognacfarvede læder i Suite Cognac er indfarvet med rester fra forarbejdning af oliven.
Massagefunktionen i forsæderne indstilles på den nu op til 13 tommer store touchskærm på midterkonsollen, men i brugervenlighedens tegn gør Skoda ikke styringen af alle bilens funktioner afhængig af én skærm. Faktisk er betjeningen med fysiske knapper styrket i den nye Superb, hvor de tre drejeknapper under skærmen til betjening af blandt andet klimaanlægget nu er intuitive ‘Smart Dials’. Man kan både dreje og trykke på dem, og når man gør det, får man haptisk berøringsfeedback, som man kender det fra en smartphone. Hver knap har sit eget lille infodisplay, og den midterste knap kan individualiseres til lynbetjening af en bestemt funktion.
Føreren kan også glæde sig over, at det nu er muligt at få Superb med head-up-display som supplement til det 10 tommer store digitale cockpit, og gearvælgeren er flyttet op på ratstammen, fordi alle Superb-modeller nu har DSG-dobbeltkoblingsgear, der for de fleste førere føles som automatgear.
Det giver mere plads i midterkonsollen, som har en Phone Box med plads til to smartphones og trådløs opladning med 15 W. Der er også ‘fuld power’ i de fire USB-C-porte, som kan oplade med 45 W.
Den nye Skoda Superb er altid online, hvilket giver mulighed for over-the-air-opdateringer, onlinebaseret ruteplanlægning og en parade af onlineservicer fra Skoda Connect. Og ikke mindst giver opkoblingen mulighed for fjernbetjening af opladning og kabinetemperatur i plug-in-hybrid-versionen.
Drivlinjer: Plug-in-hybrid med hurtigladning
Motorisk kommer den nye Superb med 2,0 turbodieselmotorer som yder enten 150 hk eller 193 hk. Derudover fås den med en ekstra brændstofbesparende 1.5 turbobenziner med 48 volt mild hybrid-system og 150 hk, mens de kraftigste benzinmotorer er 2.0 med 204 hk eller 265 hk. Som nævnt har alle motorvarianter DSG-automatgear, og de to stærkeste brændstofmotorer har 4×4. De respektive anhængervægte kendes endnu ikke.
Den nye Superb fås også som plug-in-hybrid – og den er blevet endnu bedre. Batteriet på 25,7 kWh giver en rækkevidde på op til 100 km (WLTP), og det er hurtigt at lade op. Ligesom Skoda Enyaq kan den nye Superb 1.5 TSI iV lade med 11 kW AC i en ladeboks, og så tager det 2,5 timer at oplade batteriet fra 0 til 100 procent. Måske endnu vigtigere giver den nye drivlinje mulighed for at hurtiglade med 50 kW DC på ladestationer. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent kun 25 minutter. Den samlede ydelse fra benzinmotor og elmotor er 204 hk.
Den nye Superb kan også udstyres med en ny generation dynamisk chassiskontrol. DCC Plus Dynamic Chassis Control giver endnu hurtigere justering af støddæmperne samt flere muligheder for at skræddersy køreoplevelsen til førerens ønsker.
Assistentsystemer: Mange nyheder til Superb
Adskillige assistentsystemer kendt fra andre Skoda-modeller fås nu til Superb. Det er for eksempel Turn Assist, Exit Warning, Emergency Steering Assist og Crossroad Assist.
Crossroad Assist anvender radarsensorer i forkofangeren og frontkameraet til at holde øje med tværkørende trafik af biler, cyklister og fodgængere i kryds med begrænset udsyn på grund af eksempelvis parkerede biler. Systemet giver en akustisk advarsel samt en visuel advarsel i det digitale cockpit, og det svarer til det nuværende Rear Traffic Alert, som registrerer bagvedkørende eller passerende, når man bakker ud fra for eksempel en parkeringsbås.
Den nye assistent Attention and Drowsiness Assist erstatter Driver Alert og overvåger førerens adfærd og vurderer graden af træthed. Mens Driver Alert primært analyserede data fra den elektromekaniske servostyring, får Attention and Drowsiness Assist informationer fra forskellige assistentsystemer, blandt andet Lane Assist. Det nye system registrerer afvigelser i førerens styring af bilen ved hastigheder over 70 km/t. og vurderer vedkommendes egnethed til at fortsætte kørslen. Registrerer systemet træthed, udløser det visuelle og akustiske advarsler i det digitale cockpit.
Derudover har den nye Superb også en række velkendte assistentsystemer, som nu bliver opgraderet med bedre funktionalitet. Det gælder sådan noget som Traffic Jam Assist, der muliggør automatisk start, bremsning og styring i tæt trafik op til 60 km/t. ved at tilpasse sig bevægelserne hos de omkringkørende biler.
Den nye Skoda Superb får danmarkspremiere i sommeren 2024.