DEL

Nyt navn, nyt design og ny teknologi. Navnet kommer fra det latinske ord ‘scala’, der betyder trappe eller stige, og symboliserer det trin op, som Skoda nu tager med både design, plads, udstyr, opkobling, sikkerhed og køreegenskaber. Scala er den første model med tjekkernes nye generation af design, som blev introduceret med konceptbilen Vision RS. Det er karakteriseret af dynamiske linjer både ude og inde og er mere sportsligt og emotionelt end nogensinde. Fronten har en markant kølergrill, smalle forlygter med mulighed for fuld-LED, store luftindtag og Air Curtains, som leder luften ned langs siderne og medvirker til Skoda Scalas luftmodstandskoefficient på bare 0,29. Den Skoda-karakteristiske tornadolinje får Scala til at se længere ud, end den er, og skaber en perfekt forbindelse mellem for- og bagende. Bagenden byder ligeledes på flere nyheder: Scala er den første Skoda på det europæiske marked, hvor Skoda står skrevet med blokbogstaver på bagklappen i stedet for at have det traditionelle logo. Vælger du Scala med forlænget glasbagklap, står navnet elegant på glasset. Derudover byder bagenden på en visuel nyhed i form af muligheden for dynamiske LED-blinklys, hvor LED-dioderne tænder på skift og skaber en glidende bevægelse i blinklyset indefra og ud. Scalas linjer bliver videreført i kabinen, som ligeledes har et helt nyt design og lækker finish. Den mest markante feature er instrumentbordets fritstående touchskærm, som afhængig af infotainmentsystemet kan være helt op til 9,2”. Når du kører hånden over instrumentbordet og panelerne i sidedørene, bemærker du den bløde, skumbeklædte overflade, der har en ny mønsterstruktur inspireret af krystal. Ambiente-belysningen skaber en behagelig atmosfære i kabinen, ligesom de komfortable sæder kan fås med blødt og slidstærkt Suedia-betræk i mikrofiber.

Plads som i en Octavia

Scala er den første Skoda, som er bygget på Volkswagen-gruppens A0 MQB-platform, hvilket giver ret gode forudsætninger for sportslige køreegenskaber og en del plads. Selvom Scala er en forholdsvis kompakt bil, som er 4.362 mm lang, 1.793 mm bred og 1.471 mm høj, er den pænt rummelig. Det skyldes blandt andet akselstanden på hele 2.649 mm. Til sammenligning har Octavia en akselafstand på 2.686 mm. Det giver blandt andet 73 mm knæplads, (Octavia har også 73 mm), 1.425 mm fra dør til dør på bagsædet (1.449 mm i Octavia) og 982 mm fra sæde til loft på bagsædet (980 mm i Octavia). Derudover har Scala et bagagerum på hele 467 liter og 1.410 liter, når bagsædet bliver fældet frem.

Digitalt cockpit og elektrisk anhængertræk

Skoda Scala har masser af standardudstyr, der kan suppleres med spændende ekstraudstyr som f.eks. digitalt cockpit, hvor du selv vælger, hvad instrumentpanelet skal vise. Med sine 10,25” er skærmen tilmed en af de største i klassen. Derudover kan Scala som en af de første biler i klassen fås med et elektrisk anhængertræk, der frigøres med et tryk på en knap i bagagerummet. Ligeledes er det bekvemt at tilvælge den elektriske bagklap, som kan åbnes med en fodbevægelse under bagkofangeren. Scala kommer med den nyeste generation af Skodas infotainmentsystemer Swing, Bolero og Amundsen, hvor sidstnævnte har den største touchskærm på 9,2”. Som en nyhed er der også mulighed for trådløst SmartLink+ – inkl. Apple CarPlay – så udvalgte apps kan betjenes på bilens skærm. Scala stiller selvfølgelig også med Skodas smarte og velkendte Simply Clever-løsinger som for eksempel en isskraber i tankdækslet og en paraplyholder i førerens sidedør.

Altid online med indbygget sim-kort

Takket være en ny generation af Skoda Connects onlinetjenester har du for eksempel mulighed for at låse og låse Scala op ved hjælp af din smartphone. Desuden kan du opdatere infotainmentanlæggets software og kort online uden at skulle besøge en forhandler, og du kan downloade apps til infotainmentanlægget fra Skoda InCar Shop – f.eks. en app, som viser vejret i hele Europa. Scala er den første Skoda-model, som altid er online, fordi den har indbygget eSIM, hvilket også understøtter automatisk nødopkald.

Vejbaneassistent og Side Assist

Skoda Scala har som standard både frontassistent med udvidet fodgængerbeskyttelse og vejbaneassistent, hvilket er en forudsætning for, at Euro NCAP kan tildele de maksimale fem stjerner. Desuden kan Scala fås med op til ni airbags – inkl. sideairbags ved bagsædet – ligesom der er blandt andet også kan fås Crew Protect Assist, der forbereder bilen på en potentiel kollision og giver passagererne ekstra beskyttelse. Scala er Skodas første model, som kan fås med Side Assist, der er en videreudvikling af Blind Spot Detect. Hvor Blind Spot Detect er i stand til at opdage og advare mod køretøjer op til 20 meter bag bilen, har Side Assist en rækkevidde på hele 70 meter. Af andet sikkerhedsudstyr kan nævnes, at Scala har en multikollisionsbremse, som automatisk bremser bilen efter en kollision, og Scala kan fås med fuld LED-lygter både for og bag.

Fire motorer

Motorerne til Scala er alle den nyeste generation, som er både stærke og økonomiske. Den mindste motor er en 1.0 TSI 95 hk med en femtrins manuel gearkasse, og derefter følger en 1.0 TSI 115 hk med en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Den stærkeste benzinmotor er 1.5 TSI 150 hk, som ligeledes fås med enten en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Derudover er den en dieselmotor i form af 1.6 TDI 115 hk. Alle motorer lever op til Euro 6d-TEMP-standarden for emissioner. Det er endnu ikke fastlagt, hvilke motorer Scala introduceres med i Danmark. Skoda Scala forventes at få danmarkspremiere inden sommerferien næste år.

Kommentarer