DEL

I går kunne vi vise de første officielle billeder af den nye Renault Clio, og i dag har Renault så offentliggjort billeder af bilens udvendige design. Og at dømme ud fra den første håndfuld billeder franskmændene har offentliggjort, så er det konservative look fra forgængeren i dén grad holdt i hævd. Det gør egentlig ikke så meget for Renault har jo i mange år haft fuldt styr på det at designe biler. 

Set forfra kan den nye Clio godt ligne den nuværende Renault Megane – især omkring lygtestrukturen. Her vil LED-forlygter i øvrigt være standard i den nye Clio, hvilket er ret unikt i miniklassen. Fra siden ligner den nye Clio forgængeren, hvor sådan noget som de skjulte dørgreb er bibeholdt i forhold til den forrige model. Den nye Clio fås også med Multi-Sense som er Renaults betegnelse for forskellige køreindstillinger.

Fra det franske forlyder det, at der er bedre bagsædeplads i den nye Clio sammenlignet med den forrige Clio. Selv bagagerummet er udvidet og rummer nu 391 liter, hvilket er hele 91 liter mere end, hvad bagagerummet i den forrige Clio. Det tiltrods for, at den nye Clio er tre cm lavere og 1,3 cm kortere end den Clio som er på gaden nu. Som vi skrev i går, så er den nye Clio markant forbedret på interiøret. Det kan du læse mere om her: https://biltesteren.dk/ny-renault-clio-med-gigantisk-skaerm/ 

Den nye Renault Clio kommer på en helt ny platform. Den hedder CMF-B, og den skal også være platform for andre biler i Renault-Nissan koncernen i den nærmeste fremtid. CMF-B er desuden forberedt til selvkørende teknologi og elektricificering. Om den nye Clio kommer som el- eller hybridbil vil Renault hverken af- eller bekræfte, men vi ved fra velinformerede franske pressekilder, at bilen i første omgang kommer med en trecylindret benzinmotor med henholdsvis 100 og 117 hestekræfter og derudover kommer den med en opdateret firecylindret 1,5 liters dieselmotor med 90 hk. Den nuværende Clio stationcar får endnu et år inden den pensioneres, hvilket så samtidig betyder, at der altså ikke kommer en Clio ST af den nye femte generation Clio.

Kommentarer