Peugeot gør det igen. De seneste år har de sendt den ene model på gaden efter den anden, hvor den nye variant bare er 100 gange smukkere end forgængeren. Og sådan er det også med den nye 308, der netop er blevet præsenteret i hatchback-udgaven. Senere kommer den også som stationcar. Den danske importør har endnu intet meldt ud om den nye Peugeot 308, men ifølge franske bilmedier, så kommer den ikke som elbil. I stedet kommer den i to forskellige plug-in hybrid varianter samt i et par udgaver med benzinmotor og en enkelt variant med dieselmotor.
Som billederne viser, så er det nye Peugeot logo at finde på bilen. Den nye 308 bliver dermed den første bil hos Peugeot, der kommer til at bære det nye logo. Logoet er ikke blot at finde på fronten og på bagklappen, det er også placeret på forskærmen lige bag fordækket. Derudover er modelnavnet 308 nu også at finde både foran og bagpå bilen.
Mere skarpt design
Noget tyder på, at cheferne hos Peugeot havde en rigtig god dag den dag designerne kom og bankede på døren for at vise skitserne til den nye 308. Designet er nemlig blevet mere skarpt og dynamisk end på nogen anden ny Peugeot. Godt nok er billederne vi viser af topvarianten GT, som ifølge franske bilmedier skulle have smallere lygter end volumenmodellerne, og derudover er Matrix-LED forlygter standard på 308 GT. Det skulle dog være sikkert, at alle de andre varianter af den nye 308 har LED-lygter som standard.
En infotainmentskærm på 10” er standard, og på GT-varianten erstatter nye touch-paneler de fysiske “klavertangenter” under skærmen. I det hele taget viser interiøret noget af en opgradering af franskmændenes særlige i-Cockpit-indretning med det lille rat og instrumentering over rattet. Derudover kommer den med nyheder som langtrækkende blind vinkel-system, bakkamera med automatisk rensning og 360 graders kamera. Derudover får den alle de nyeste aktive og passive sikkerhedssystemer. I længden er den nye 308 vokset med hele 11 cm, og akselafstanden er øget med 5,5 cm så der kommer mere plads til bagsædepassagererne.
To plug-in hybrider – med 180 og 225 hk
Den nye 308 kommer som sagt ikke som elbil, hvis vi skal tro på det skrevne ord fra Frankrig. Til gengæld kommer den i to plug-in hybrid udgaver, som Peugeot blot kalder Hybrid. Begge varianter er forhjulstrukne biler, som bruger samme 1,6-liters turbomotor som vi kender fra den nye Peugeot 3008 Hybrid. Den har en systemydelse på 180 hk og 360 Nm, hvor benzinmotoren yder 150 hk – og så er der den kraftigere version med en systemydelse på 225 hk, hvor benzinmotoren yder 180 hk. Batteriet er i begge tilfælde 12,4 kWh, hvor rækkevidden kun på strøm er henholdsvis 60 km og 59 km.
Peugeot holder stadig fast i den gode gamle forbrændingsmotor og her har man valgt, at den nye 308 skal kunne fås med en 3-cylindret 1,2 liters benziner med 110 hk og manuel gearkasse som indstigningsmodel. Den kommer også i en variant med 130 hk, hvor du så kan vælge mellem manuel gearkasse og 8-trins automatgear. Som dieselvariant kommer den nye 308’er med en 1,5 liters motor, der yder 150 hk. Den variant fos også med enten manuel gearkasse eller 8-trins automatgear.
Det vides endnu ikke, hvornår den nye Peugeot 308 kommer til Danmark, men et godt bud er lige på den anden side af sommerferien.