DEL

Ingen hos Volkswagen siger det højt. Endnu! Denne ID. Space Vizzion ér en mulig afløser for Passat Variant. I jagten på at optimere ID. Space Vizzion aerodynamisk er designerne gået nye veje, da elbiler med deres kompakte elmotorer og et batteri integreret i gulvet giver nye muligheder. Designet af fronten og taget er især slående, da disse sektioner er designet, så luft strømmer direkte gennem dem, og på den måde gør ID. Space Vizzion endnu mere vindglat, hvilket resulterer i luftmodstandskofficient på kun 0,24. Der er heller ingen dørhåndtag til at forstyrre luftstrømmen hen langs siderne, da bilen automatisk låses op via din nøgle eller en app på din smartphone, når du nærmer dig bilen. Lys tændes i berøringspaneler integreret i dørene, der åbnes ved berøring af disse pulserende paneler. 22” store hjul med fælgedesign som et turbinehjul er yderligere med til at optimere ID. Space Vizzion aerodynamisk.

Alle modeller konstrueret på den nye MEB-elbilsplatform har et interiør med en rummelighed, der altid er mellem en halv til en hel klasse større end i et tilsvarende køretøj med forbrændingsmotor. Dette skyldes den kompakte elektriske drivlinje og batteriet, der er integreret i gulvet. Dette er også tilfældet i ID. Space Vizzion. Åbn dørene og du har adgang til et stort åbent rum – et interiør, der mere ligner noget fra en stor luksusbil end en mellemklassebil. Konceptbilen er indrettet til fire personer med et bagsæde, der er udformet som to sæder, men en version med et bagsæde til tre personer er også tænkelig. Mellem forsæderne er der en stor udklappelig midterkonsol med aflæggeplads, kopholderere og USB-C-porte.

Bag bagsædet og under den næsten coupéagtige taglinje er der et 586 liter stort bagagerum, hvilket mere end matcher mange crossovers/SUV-bilers rummelighed. Bagagerummet er udstyret med en bund, hvorunder to skateboards med elmotorer er monteret, som kan benyttes på den sidste del af strækningen fra bilen til slutdestinationen.

100 % digitalt og intuitivt cockpit

Volkswagens tekninologiske revolution i nye serieproducerede biler som Golf 8 og ID.3 fortsætter i ID. Space Vizzion’s innovative interiør. Indvendigt har konceptbilen et 100 % digitalt cockpit, der repræsenterer et nyt status quo med hensyn til intuitiv betjening. For første gang vises alle kørselsoplysninger primært i det meget synlige Augmented Reality (AR) head-up display, der projicerer de vigtigste informationer op på forruden, så det ser ud som om, at informationerne er malet på asfalten et par meter ude foran bilen. I ID. Space Vizzion, erstatter AR head-up displayet den traditionelle instrumentering, der nu udgøres af et sekundært minidisplay, der kun viser de mest basale informationer så som hastighed og batteristatus. Al information, underholdning, diverse komfort- og onlinefunktioner og kørselsindstillinger er grupperet på en 15,6” stor berøringsskærm, der ser ud til at svæve i luften. Med en elektrisk drivlinje hører den traditionelle gearknop fortiden til og er ID. Space Vizzion afløst af en stilk på højre side af ratstammen. Stilken til betjeningen af vinduesviskerne nu er flyttet over på venstre side af ratstammen.

Masser af motorkraft – nulemissionskørsel

ID. Space Vizzion er udstyret med en 205 kW elmotor, der er integreret i bagakslen. Strømmen kommer fra et 82 kWh lithium-ion-batteri integreret i gulvet, en placering der er medvirkende til at give bilen en optimal 50/50-vægtfordeling. Det bidrager til ekstremt dynamiske og sikre køreegenskaber, og her spiller videreudviklingen af multiled-baghjulophænget, McPherson-forhjulsophænget og den elektronisk styrede affjedring også en væsentlig rolle.

ID. Space Vizzion kan også udstyres med en 75 kW elmotor, der trækker på forakslen. Kombinationen af de to motorer resulterer i en samlet ydelse på 250 kW. Under normal kørsel trækker bilen på baghjulene, men VW’s 4Motion-elektronik kan på et splitsekund sende motorkraft til forhjulene og derved optimere kraftoverførslen og stabilisere køreegenskaberne. Føreren kan alternativt også vælge at køre med permanent firehjulstræk, hvis der er brug for det. 

Den firehjulstrukne version af ID. Space Vizzion kan sprinte til 100 km/t på blot 5,4 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 175 km/t. Ifølge WLTP-normen er den baghjulstrukne version af ID. Space Vizzion i stand at køre op til 590 km på en opladning.

ID. Space Vizzion er en konceptbil designet til fremtiden, men den er ikke kun en fjern fremtidsvision. En produktionsklar version af bilen forventes introduceret i slutningen af 2021 og kommer i forskellige versioner til Nordamerika og Europa.