DEL

Jeg er taget til München i det sydlige Tyskland for at prøve den nye motor, og de første erfaringer med den nye konstruktion tæller lovende. Lad os bare starte med det tekniske, for der er tale om en helt ny motorkonstruktion for at leve op til de nye Euro6-krav. Ligesom med den arbejdsvillige 1.0-Ecoboost motor, har Ford valgt at placere krumtappen en smule til siden i forhold til cylindrenes centrum – det betyder, at slaget kan falde tættere på toppen og dermed udnytte forbrændingen endnu mere effektivt. Alt sammen noget, der er godt for mesters bankkonto.

Rolig motorgang

Jeg bemærker en roligere motorgang ved helt lave omdrejninger.  Normalt plejer en motor jo at ryste en smule og miste lidt effekt ved igangsætning – det gør den her også i lidt mindre grad, men når nålen nærmer sig de 1000 omdrejninger i minuttet sker det uden sværdslag, og jeg skal egentlig bare skifte gear når jeg føler for det. Jeg kører i flere forskellige Transit’er og Transit Custom’er – alle med 500 kilo i lastrummet og her bider jeg især mærke i, hvor behageligt det hele passer sammen i alle varianterne. Motoren går jævnt og jeg hæfter mig ved, at den arbejder over et kæmpe omdrejningsområde. Min køremakker og jeg er enige om, at det faktisk går så godt, at det nærmest ikke er nødvendigt, at Ford lancerer automatgear i Transit-programmet senere på året. Her kommer den i en seks-trins automatgearkasse som har kørt i USA i flere år. Altså ikke en nyudviklet en af slagsen, men et sats på noget, der virker.

Turboen gør forskellen

Og hvad er det så, der gør, at lige præcis den nye konstruktion her gør det så godt? Jo, meget af årsagen skal findes i en helt ny turbo som giver et højere drejningsmoment. Her bliver det så spændende at se, hvordan den rent forbrugsmæssigt vil klare sig, hvilket køreturene omkring München ikke gav et realistisk bud på, men testturen på 38 km giver dog en lille indikation på, at Ford godt kan være det bekendt.

Sidevindsstabilisator

Der er ikke sket noget med kabinen i hverken Transit eller Custom, nu hvor de nye motorer er kommet. Dog kommer den nu med en sidevindsstabilisator, som vi kender det fra Mercedes-Benz. Det fungerer i praksis sådan, at ved mere end 80 km/t så reagerer sensorer på sidebevægelser, som ikke går i spænd med udslaget på rattet og så bremser bilen ellers selv ned ved hjælp fra ESC’en, så den holder sig på ret kurs. Ford har også valgt at tilbyde en adaptiv cruise control i Transit og Transit Custom, lige som en Curve Control – som automatisk griber ind og nedbremser bilen, hvis føreren kører for hurtigt ind i et sving, og Roll Stability Control, der er et system, der intervenerer og forhindrer bilen i at rulle rundt i en ekstrem køresituation, også bliver en mulighed.

 

Introduceres efter sommerferien

Konkret har den svageste motor fået 105 hk mod den gamles 100. Her taler vi nu om et drejningsmomentet på 360 mod 310 i den tidligere motor. Den mellemste variant, og den som Ford regner med vil være den de kommer til at sælge flest af i Danmark, har nu 130 hk og 387 Nm, mens topmodellen er en 170 hestes vildbasse med 405 Nm. Den nye motor får dansk premiere i Transit Custom i slutningen af juli og i den store Transit i august.

Kommentarer