DEL

Fords 1,0-liters lavfriktionsmotor yder op til 140 hk og sad under kølerhjelmen på hver fjerde solgte Ford i 2018 – mere end 410.000 af slagsen – i alt fra Fiesta til Transit Connect.

For nylig er den 1,0-liters EcoBoost-motor blevet optimeret i både Ford Focus og Ford Transit Connect med endnu højere brændstofeffektivitet ved hjælp af ny teknologi, herunder et cylinderdeaktiveringssystem til trecylindrede motorer.

Derudover er der foretaget afgørende forbedringer på cylinderhovedet, den direkte brændstofindsprøjtning og udslipskontrollen, der alle bidrager til EcoBoost-motorens turboladning og Twin Independent Variable Cam Timing-teknologier. Den nye og optimerede version af EcoBoost-motoren vil blive introduceret i flere Ford-biler i år.

– Vores 1,0-liters EcoBoost-motor fortsætter med at sætte nye standarder for kompakte benzinmotorer – selv 7 år og 11 priser efter dens første titel som International Engine and Powertrain of the Year, siger Carsten Weber, chef for Research & Advanced Powertrain Engineering hos Ford Europa. – Selv om vi har 1,6 millioner 1,0-liters EcoBoost-motorer i omdrejninger ude på vejene, finder vi stadig nye måder at udnytte deres fulde potentiale på, siger han videre.

En jury på 70 dommere fra 31 lande har tildelt Fords 1,0-liters EcoBoost-motor en sejr på i alt 145 point i motorkategorien under 140 hk med 26 point foran andenpladsen.

Med sin introduktion i 2012 kickstartede EcoBoost-motoren en industritrend for kompakte, trecylindrede og turboladede benzinmotorer. 

Ford meddelte tidligere i år, at den prisvindende motor vil danne basis for drivlinjerne i de kommende mildhybridversioner af både Fiesta og Focus, der vil levere yderligere optimeret brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med Fords klasseledende køreegenskaber.

Derudover vil den alsidige 1,0-liters EcoBoost-motor også være at finde i de nye plug-in-hybridvarianter af både Transit Custom og Tourneo Custom, som begge kan køre på ren strøm.

Kommentarer