DEL

I forvejen findes Ford Mondeo Hybrid som sedan, og den nye Mondeo Hybrid stationcar tilbyder bedre rummelighed i kombination med en traditionel benzinmotor uden begrænsninger og en elmotors raffinement og effektivitet.

Batteriet er under konstant opladning og gør, at Mondeo Hybrid kan køre på ren strøm over flere kilometer. Bilen fås også med lydløs elstart. Drivlinjen eliminerer både rækkeviddeangst og behovet for at skulle oplade batteriet med kabel via stikkontakt.

Derudover leverer den nye generation af Mondeo Hybrids eldrivlinje en blødere og mere lineær acceleration, der giver en flydende køreoplevelse. Teknologien udnytter nu motorens drejningsmoment i endnu højere grad for endnu bedre brændstoføkonomi og ydeevne.

Mondeo Hybrid stationcar leverer som sedanvarianten 187 hk med en drivlinje, der indeholder både en specialudviklet 2,0-liters Atkinson-cyklusmotor, en elmotor, en generator, et lithium-ion-batteri på 1,4 kWh og en Ford-udviklet eCVT-automatgearkasse. Det regenerative bremsesystem opfanger op til 90 procent af nedbremsningsenergien og lagrer den i batteriet, hvilket bidrager til mindre CO2-udledning og bedre brændstoføkonomi for både sedan- og stationcar-modellen.

Yderligere teknologiske optimeringer omfatter:

  • Fords specialudviklede interface til overblik over brændstof samt energiforbrug med en funktion, der hjælper med gradvis bremsning for bedre udnyttelse af bremseenergien.
  • Elassisteret styring, eldrevet klimaanlæg og nedkøling af eldrivlinjen.
  • Specialudviklet udstødningsteknologi for hurtigere opvarmning af kabinen.

Den nye Mondeo Hybrid stationcar har et bagagerum på beskedne 403 liter, som dog kan udvides til 1508 liter, når bagsæderne lægges ned. Grunden til det relativt lille bagagerum er, at hybridbatteriet optager en stor plads i bagenden.

Kraftig og optimeret motor

Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor introduceres for første gang til Mondeo, der kombinerer en større forbrændingsmotors køreegenskaber med en mindre motors brændstofeffektivitet og lave CO2-emissioner. Den fås med 150 og 190 hk.

Fords nye 8-trins automatgear fås i begge motorstørrelser og er udviklet med tanke på både forbedret brændstoføkonomi og blødere, hurtigere gearskift. Teknologien indebærer:

  • Adaptive Shift Scheduling, der aflæser individuel kørestil og tilpasser gearskift herudfra. Systemet kan også identificere op- eller nedadgående hældninger og hårde sving, som den justerer gearskift ud fra for en mere stabil og behagelig køreoplevelse.
  • Adaptive Shift Quality Control, der aflæser bilens information og vejforholdene og tilpasser koblingstrykket herudfra for blødere gearskift. Sekstrins manuelt gear fås også til bilen.

Mondeo-modeller med 2,0-liters dieselmotor kan tillige fås med Fords intelligente firhjulstræk, som automatisk fordeler trækket på de fire hjul afhængigt af kørsel og vejoverfladens beskaffenhed, hviklet sikrer maksimalt vejgreb under alle forhold. Bilens sensorer afgør på under 20 millisekunder – 20 gange hurtigere end et øje kan blinke – om firhjulstræk er nødvendigt.

Mondeo fås også med Fords 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med 165 hk.

Stilrent håndværk

Forbedringer i Mondeos udvendige såvel som indvendige design bidrager til en mere luksuriøs og eksklusiv kvalitetsfornemmelse over hele lineuppen, mens de forskellige visuelle kendetegn på varianter som den udstyrsspækkede Titanium og sportslige ST-Line er blevet forstærket.

Ubesværet køreoplevelse

Som noget helt nyt fås Mondeo også for første gang med intelligent fartbegrænser, der med trafikskiltegenkendelse hjælper med at holde bilens hastighed inden for skiftende fartgrænser. Systemet anvender et forrudemonteret kamera til aflæsning af trafikskilte.

Derudover har Mondeo adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion til myldretidskørsel og naturligvis Fords lækre infotainmentsystem med ottetommer touchskærm i farver, der er kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto.

Den nye Ford Mondeo Hybrid stationcar forventes lanceret i Danmark i april 2019. Priserne er endnu ukendte.

Kommentarer