DEL

Crossoverne er hurtigt og sikkert ved at overhale de små mikrobiler i salgsstatistikkerne i Danmark. Derfor er det med glæde, at Ford-forhandlerne i Danmark meget snart kan tilbyde eventyrlystne og pladshungrende kunder en crossover i den kompakte klasse – en unik og attraktiv konkurrent til det stigende antal nye biler i klassen.
Hvor mange konkurrenter blot er udgaver af minibiler, som er forhøjet med nogle få centimeter, så er Ecosport et selvstændigt design med synlig og mærkbar Ford-DNA, som med en karrosserihøjde på 171 cm med tagræling virkelig rager op over konkurrenterne – en højde som også giver den høje siddeposition, som netop er med til at gøre crossover-bilerne så populære.
Ecosport er den første crossover fra Ford i Europa, og op til den danske introduktion har den gennemgået et facelift for at styrke dens mange fordele og for at inkorporere en masse spændende nyheder. Det gælder eksempelvis en ny manuel gearkasse, B&O-lydanlæg og infotainment- og nødopkaldssystemet SYNC 3 med 6,5” touchscreen (8” touchscreen fås som ekstraudstyr).

Tre moderne motorer med op til 140 hk

Den faceliftede Ecosport har premiere i januar med tre motorer. Der kommer ingen benzinmotor uden turbo med under 100 hk, men i stedet tre forskellige turbomotorer med kræfter nok til at slæbe og spurte, uden at det har en negativ effekt på brændstofforbruget. Ecosport fås med to benzinmotorer og en dieselmotor.

Benzinmotoren er Fords Ecoboost-motor på én liter med tre cylindre, som i Ecosport fås i to styrker. I udstyrsvarianterne Trend og Titanium leverer den støjsvage og sparsommelige benzinmotor 125 hk og et drejningsmoment på 170 Nm fra så lavt som 1.400 o/min. Det imponerende lave brændstofforbrug på 19,2 km/l giver en CO2-udledning på blot 119 gram/km, og samme flotte tal gælder faktisk også for den stærkere udgave af Ecoboost-motoren med 140 hk (170 Nm), som køberne kan opleve for fuld styrke i Ecosport ST-Line. Alle udgaver af Ecosport leveres med en ny manuel gearkasse med seks trin.

Ecosport Trend kan udstyres med den moderne 1,5-liters TDCi-dieselmotor med en ydelse på 100 hk. Som det er typisk for moderne dieselmotorer er den kultiveret, smidig – og selvfølgelig pænt sparsommelig. Med 215 Nm er det maksimale drejningsmoment højt, og Ecosport med dieselmotor er derfor den helt rette bil til kunder, som tilbagelægger mange kilometer og ofte transporterer familie, venner og tungt gods. Med 24,4 km/l er det gennemsnitlige forbrug prisværdigt lav, og CO2-udledningen er på samme måde lavt med blot 107 gram/km. Alle udgaver af Ecosport må køre med en anhængervægt på op til 900 kilo (med bremser).

Tre versioner til Danmark

Selv om Ecosport er den mindste af Fords crossover-modeller, er de tre udstyrsniveauer meget omfattende, og den kan bestilles med udstyr, som ellers kun ses i de større og dyrere bilklasser. I Danmark fås Ecosport som veludstyret Trend, den mere luksuriøse Titanium og endelig som dynamisk-sportslig ST-Line. Startprisen er 211.430 kr og der er dansk introduktion i begyndelsen af januar.

Kommentarer