DEL

Det åbenlyse potentiale ligger i underholdningsindustrien, hvor man allerede ser VR optimere film- og gamingoplevelsen. Online casinoer har også taget teknologien til sig, så man nemt kan navigere luksuriøse omgivelser på toppen af en skyskraber uden at forlade sofaen. Snart vil det ikke være nødvendigt at flyve til Madrid eller Monaco for at udfordre sine modspillere i baccarat, som var man Bond i 007. Indtil videre kræver det dog stadig at man investerer i specifikt hardware såsom briller og headset, men hvem ved hvor VR-udviklingen tager nutidens online underholdning.

Udover Hollywoods helte, så er den virtuelle verden også blevet en virkelighed for bilproducenterne. På det seneste har Ford leget med idéen om at designe fremtidens køretøj ved hjælp af VR. Firmaet er allerede i samarbejde med Gravity Sketch, som er et innovativt værktøj hvis intuitive interface gør det nemt for designere at fordybe sig i 3D-universet. At gå fra at tegne i 2D til 360°C vil have en kæmpe indflydelse på bilindustrien – både i form af effektivitet og kreativitet. Ved at muliggøre arbejdet fra hvilken som helst vinkel, kan selve designprocessen gå fra at tage flere måneder til få timer. Det færdige produkt er fortsat en drøm, men for 40-50 af Fords medarbejdere er VR allerede en virkelighed, som forandrer fremtiden.

Teamets designmanager Michael Smith fremviste i starten af 2019 en 3D racerbil med detaljer og udstyr som var den revet ud af en science fiction-novelle. Selvom Ford ikke har nogen foreløbige planer om at sætte den næste batmobil i produktion, så er Smiths rendering et bevis for, hvad samarbejdet mellem mennesket og VR-softwaret kan udføre. I det 21. århundrede sætter hverken fantasien eller teknologien grænser.

Udover bilens udseende, ændrer VR også bilens underholdning. Til CES 2019 annoncerede Audi, Disney og Marvel et samarbejde om Holoride: virtuel virkelighed på bagsædet. De slags spil, som trioen har i tankerne, vil transformere taxaturen for evigt. Dette er et pejlemærke for, hvilke forandringer bilindustrien må gå i møde. I takt med at bilerne bliver selvkørende, vil køberne nemlig kigge nærmere på, hvilken slags underholdning producenterne tilbyder. Selvom den fysiske chauffør forsvinder, vil de lange køreture stadig være der – men med det rette indhold kan de føles væsentlig kortere.  

Indtil Disneys drømme bliver til virkelighed i hverdagen, kan man glæde sig over, hvor langt VR allerede er kommet. Teknologien er blandt andet blevet brugt til marketing for at forbedre kundeoplevelsen. Hos bilforhandleren kan man let udforske millioner af modeller samt skræddersy alt fra eksteriøret til interiøret med blot nogle klik.     

Kommentarer