DEL

Når der ligefrem er en af de fire køreindstillinger, der hedder “drift mode” så ved du et eller andet sted, at der er tale om en bil, der er lidt sjovere end det køretøj du snupper når du skal køre ungerne i skole. Og når de andre køreindstillinger så hedder henholdsvis bane, sport eller normal, så ved du, at den nye Ford Focus er bygget til dig, der ønsker en gadebil, du også kan tage med til trackdays mens din partner går derhjemme og passer haven. Drift mode virker helt som det skal. Du kan meget nemt køre noget, der ligner sidelæns – eller overstyring under kontrol – og samtidig få det til at se drøngodt ud. Men husk nu, at det kun er tilladt på lukkede arealer som eksempelvis baner, der er bygget til formålet.

Konstant ude på ballade

Vi har haft den nye Ford Focus RS på bane. Desværre blot et mindre køreteknisk anlæg, men alligevel er det tydeligt, at der i Focus RS er tale om en kompromisløs gadedreng, der konstant er ude på ballade. Med 350 hestekræfter, turbolader og voldsomme 470 Nm giver den en 0 til 100 tid, der hedder 4,7 sekunder, hvilket gør den til en af de hurtigste i klassen. Og så har den firehjulstræk, hvilket måske undrer skeptikere en kende, men det skal du ikke lade dig skræmme af. Det er nemlig lykkedes Ford, at konstruere det sådan, at det føles som om, der er mindre træk på forhjulene, hvilket giver den muligheder, du ellers kun kan opnå i en baghjulstrukket bil.

Gedigent konstrueret

Det betyder i al sin enkelthed, at den er markant sjovere på banen, da den ikke understyrer, og når den får bøllebank, kan du mærke, at den lige slår med røven på den helt rigtige måde. Det er super godt konstrueret af Fords ingeniører. Og så er det sjovt, at du faktisk kan køre en bane rundt i tredje gear, hvilket skyldes det høje moment. Du kan sagtens geare ned i anden, men det er der ingen grund til, da den har masser af bundtræk takket være turboladeren. Skal jeg komme med en lille anke, kunne jeg måske godt tænke mig, at den gik lidt højere i omdrejningerne, da den ret hurtigt rammer begrænseren, men omvendt så er det jo ikke noget, der er brug for i dagligdagen.

Dækrøg som aldrig før

Ford Focus RS er nem at køre på banen takket være de her forskellige hjælpeprogrammer. Dem kan man selvfølgelig være både for og imod, og erfarne racerkørere er nok ikke videre begejstret for dem, men til dig, der bare vil have det sjovt for dine egne penge, kan programmerne være en ganske fin hjælp. Og det er nemt pludselig at blive en rigtig racerhaj. Sæt den for eksempel i launch control, giv fuld gas, sæt den i 1. gear og slip koblingen – så skal du bare se dækrøg, der får gutterne og tøserne på Striben til at savle som aldrig før.

Den skal have tæsk

Den nye Ford Focus RS er bygget til at få tæsk. Du kan mishandle den på banen i 30, 40 minutter, og de blærede Brembobremser er stadig fuldt funktionsdygtige. Det er de takket være de store sorte lufthuller på hver side af fronten, der simpelthen nedkøler bremserne. Fords ingeniører fortæller med stolthed i stemmen, at bremserne faktisk kan klare op til 15 nedbremsninger fra et godt stykke over 200 km/t lige efter hinanden. Det er der vist ikke mange andre i klassen, der kan. Og så er prisen pænt konkurrencedygtig. Alt er selvfølgelig relativt, men med en startpris for Focus RS, der hedder kr. 565.780,- er Ford altså ikke gået helt galt i byen.

Ford Focus RS

Pris: fra kr. 565.780,-
EU-miks:13,0 km/ltr.
Motor: 2,3 l R4, turbo 16V
Ydelse: 350 hk ved 6000 omdr./min.
Moment: 470 Nm ved 2000 omdr./min.
Topfart: 66 km/t
0-100 km/t: 4,7 sek.
Bagagerum: 260 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4390/1858/1470 mm

Kommentarer