DEL

Det er ikke nyt, at bilproducenterne giver udvalgte modeller et mere råt look typisk med skærmbeskyttere, lidt større dæk og en hævet frihøjde. Audi, Volvo og Volkswagen har gjort det i mange år, og med Fiesta Active tog Ford sidste år hul på et eventyr med en bil i et mere råt trim. Nu er turen så kommet til mellemklassemodellen Focus som nu også får en Active linje, hvor den får øget frihøjden med små tre centimeter og så selvfølgelig skærmbeskyttere og sort tagræling og en håndfuld Active designelementer.

Ford Focus Active – med cylinderfrakobling

Der er ingen ændringer i motoren i forhold til den “normale” Focus, hvor testbilen her har forhjulstræk, manuel gearkasse og en 1,5 liters 150 hestes trecylindret benzinmotor med aktiv cylinderfrakobling, som ganske enkelt betyder, at motoren frakobler en enkelt cylinder når det for eksempel går ned ad bakke og ved generelt rolig kørsel. Det virker på den måde, at du som fører egentlig slet ikke mærker, at motoren kun anvender to cylindre. Det eneste sted du skulle kunne se det, er på dit brændstofforbrug, fordi Ford lover, at bilen sparer brændstof på grund af cylinderfrakoblingen. 

Ford Focus Active – med skuffende forbrugstal

Og med hensyn til det sidste, så hedder det officielle WLTP-forbrugstal 16,1 km/ltr. ved blandet kørsel, men det er et tal der skal tages med et gran salt, for efter knap 800 km blandet kørsel lyder mit forbrugstal på 12,3 km/ltr. hvilket jo er pænt meget lavere end hvad Ford lover. Foruden varianten med de 150 hk og tre cylindre fås Focus Active benzin også med 125 hk (1,0 liters motor) og 182 hk (1,5 liters motor) eller hvis det skal være dieselmotor med henholdsvis 120 hk eller 150 hk fra enten en halvanden liters motor eller en toliters motor. For alle varianter gælder det, at der kan vælges mellem sekstrins manuel gearkasse eller ottetrins automatgear. 

Ford Focus Active – ikke helt som Focus

På en knap kan jeg vælge enten Trail Mode eller Slippery Mode som tilpasser bilen til mere udfordrende overflader end asfalt og beton, men du må ikke tro, at du kan klare plørede skovveje og tilsneede veje bare fordi din Focus hedder Active til efternavn – dertil er der for meget almindelig Focus over den. Men med hensyn til de generelle køreegenskaber er der, desværre, ikke så meget almindelig Focus over testbilen som jeg godt kunne have ønsket mig. Jeg synes Active er knap så dynamisk som den almindelige Focus, hvor styretøjet her er mere loose. Om det skyldes den ekstra frihøjde ved jeg ikke. Det kan også være fordi bagakslen på Active er ændret til en mere blødere multilink bagaksel, hvor den almindelige Focus har en bagaksel, der er mere stiv. 

Ford Focus Active – støjsvag kabine

Det er ikke fordi der er noget galt med hverken retningsstabilitet eller de generelle køreegenskaber, men jeg savner bare noget mere ægte sportslig Focus i Active-varianten her. Der hvor den dog skal have masser af roser er omkring støjisoleringen, hvor der ingen finger er at sætte på noget. Alle fem i bilen kan nemt føre en dialog, hvor alle kan høre hinanden ved høj fart uden at der skal råbes fra den ene ende til den anden – og det er et stort plus især på langfart. Og så glæder jeg mig i mit stille sind over, at kabinen generelt i den nye Focus er blevet langt mere moderne end i forgængeren, hvor Ford endelig har aflivet de små blå tal og bogstaver, hvor det hele nu er i en lys nuance som er mere tidssvarende og frem for alt giver et bedre view. Om jeg ville vælge Focus Active? Nej. Og slet ikke nu hvor den almindelige Focus med ST-Line udstyrslinje og en 182 hestes motor kan fås til billigere penge end denne Active med mindre motor. 

Ford Focus Active 1,5 Ecoboost 150 hk

Pris: Denne bil 260.595,- Focus Active fås fra 235.915,-
Brændstofforbrug: 16,1 km/ltr. (WLTP)
Motor: 1,5 liter. Tre cylindre, turbobenzin
Ydelse: 150 hk
Moment: 240 Nm
Topfart: 210 km/t
0-100 km/t: 8,8 sek.
Egenvægt: 1.408 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 700 kg uden bremser
Bagagerum: 375, 1.354 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.397/1.844/1.502 mm

Kommentarer