DEL

Det er altid spændende når der kommer nye biler i miniklassen. Specielt lige for tiden, hvor de forskellige producenter virkelig viser, hvad de kan i den bilklasse der måske er vigtigst for alle mainstream mærkerne over en kam. Et af mærkerne er Ford, der her i efteråret var klar med den nye Fiesta, som skal tage kampen op med Seat Ibiza, Kia Rio, Nissan Micra, den nye VW Polo og selvfølgelig bestselleren Peugeot 208, for blot at nævne en håndfuld af de direkte konkurrenter. Testbilen her er med en 125 hestes enliters turbomotor med seks manuelle gear og i udstyrsversionen Titanium.

Fiesta er vokset

Da jeg første gang så den nye Ford Fiesta var det første jeg tænkte, at den virker markant større end den model, den afløser, og den er da også vokset pænt meget i længden. Den har stadig det her sportslige look, hvilket jeg er stor tilhænger af, men det er som om, at den alligevel er blevet en kende mere stilfuld i kraft af de lettere afrundede kanter, som egentlig også får Fiestaen til at se lidt mere charmerende ud. Charme og stil får samtidig også den nye Fiesta til at se mere værdifuld ud, forstået på den måde, at den ligner en bil der koster noget mere end de 133.000 den kan erhverves fra.

Et par trin op

Inde i kabinen er der også sket ting og sager. Her tøver jeg ikke med at skrive, at Ford er trådt et par trin op ad stigen rent materialemæssigt, hvor det meste føles lækkert at røre ved. Den har for eksempel ikke det her hårde billigt udseende plast som flere af de direkte konkurrenter har i kabinen. Ford har gjort en stor dyd ud af at indrette kabinen nutidssvarende, og i forhold til forgængeren, er ret meget “vendt på hovedet” – altså ikke sådan i bogstavelig forstand, men mere for at illustrere, at rigtig meget er nyt i den nye Fiesta sammenlignet med den model der nu er gået på pension. Den matte overflade i instrumenteringen tiltaler mig, og så er det da lidt sjovt, at urene først bliver helt synlige når der er tænding på bilen.

Mangler plads bagi

Jeg sidder godt bag rattet, hvor jeg, min størrelse på 186 cm og 116 kg taget i betragtning, ikke føler mig klemt inde mellem sæde og rat. Hvor jeg dog nok aldrig bliver venner med den nye Ford Fiesta er omkring bagsædepladsen. Lader jeg forsædet stå i den position så den passer til min højde og drøjde, så kan jeg ganske enkelt ikke være på bagsædet uden at mine knæ er presset helt ind i førersædet. Bagsædepladsen var også trang i forgængeren, og det er lidt ærgerligt, at Ford har valgt at bruge næsten al krudtet på design samtidig med, at man har nedprioriteret pladsen. Heller ikke bagagerumsvolumen på 303 liter er imponerende her i slutningen af 2017.  Her bliver Fiestaen overhalet i stor stil af eksempelvis den nye Nissan Micra og Seat Ibiza.

Flot forbrugstal

Når det så er sagt, så er der kun roser tilbage til den nye mini fra Ford. En Ford Fiesta har så længe jeg kan huske altid haft styr på køreegenskaberne – og altid med et sportsligt strejf. Sådan er det egentlig stadigvæk, men det er som om, at det sportslige islæt i testbilen her, alligevel er knap så markant. Det gør ingenting, for en bil med en enliters motor og tre cylindre behøver ikke at være direkte sportslig. Motoren er ganske sublim. Den mangler ingen kræfter, støjniveauet er overraskende lavt og den trækker til topkarakter gennem hele omdrejningsfeltet. Og så bruger den næsten ingen brændstof. 23,3 km skal den kunne køre på en liter benzin ifølge Ford. Mit gennemsnitlige forbrug efter næsten 800 km blandet kørsel landede på 19,8 km/ltr. Det er et flot forbrugstal, og alene det er en ret god anbefaling.

Ford Fiesta Titanium 1.0 EcoBoost

Pris: Denne bil 177.760,-  Ford Fiesta fås fra 133.470,-
EU-miks: 23,3 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, turbobenzin
Ydelse: 125 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 170 Nm ved 1.400 – 4.500 omdr./min.
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Køreklar vægt: 1.164 kg
Tilladt anhængervægt: 1.000 kg m bremser – 580 kg uden bremser
Bagagerum: 303/984 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.040/1.941/1.476 mm

Kommentarer