DEL
Ford EcoSport i profil

Det er sjældent, en bil ligefrem dumper hos Biltesteren, men i tilfældet Ford EcoSport er det meget tæt på, at en bil dumper. Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg har kørt i en bil, hvor jeg hellere vil tage cyklen eller endda det offentlige i stedet for at køre i bil. Men sådan har jeg det med Ford EcoSport som jeg ganske enkelt mener, er et fejlskud. Stort set eneste ros jeg har til den, er omkring det forbrugsmæssige, hvor den ifølge de officielle tal kan køre 19,2 km/ltr. På næsten 1.000 km blandet kørsel har jeg haft et gennemsnit på 17,1 km/ltr, hvilket er rigtig flot. Motormæssigt er den dog godt med. Testbilen her har Fords velkendte trecylindrede 1,0 liters benziner med 125 hk. Den passer egentlig ret godt til bilen, hvor den til normal daglig kørsel klarer skærene til flotte karakterer.  

Ford Ecosport bliver aldrig en rigtig SUV

Flot er også farven på testbilen her. Den hedder blue ligthning og er en virkelig lækker blå metalfarve som går igen hos flere af Fords modeller. Selv om Ford EcoSport med sin kluntede karosse mere minder om en Postmand Per bil end en kompakt crossover anno 2018, så kan den rigtige farve gøre meget ved den. Og lige præcis den her blå farve, som koster 3.700 kr, gør sammen med den store frontgrill Ford EcoSport mere maskulin at se på, uden at den dog på nogen måde kommer til at ligne en rigtig SUV som mange af de her crossovers gerne vil ligne. Den har desuden alt for lidt plads at tilbyde.

Ford EcoSport med elendig bagklap

Bag rattet sidder jeg pænt højt i modsætning til i flere andre kompakte crossovers, men Ford EcoSport er en ret smal bil med et højt tyngdepunkt, og med det in mente, er køreegenskaberne bestemt ikke noget at råbe hurra for. Det går fint på lige landevej, men så snart der er den mindste kurve på vejen, krænger Ford EcoSport alt for meget. Jeg kommer desuden aldrig til at forstå, hvorfor Ford har valgt, at bagklappen skal åbnes til siden i stedet for opad som i alle andre biler. Du kan dermed godt glemme alt om at bakke ind i parkeringsbåsen henne ved Netto, for du kan ikke få dine varer ind i bagagerummet uden først at køre bilen lidt frem.  

Ford EcoSport med store mangler

Selv om Ford EcoSport er ny i Danmark, så er det alligevel en bil med efterhånden en del år på bagen, hvor den siden lanceringen i 2012 har været igennem to mindre facelifts. Alderen betyder, at bilen ikke fås med noget så banalt som automatisk nødbremse. Adaptiv fartpilot er heller ikke noget der fås til Ford EcoSport, ligesom skiltegenkendelse og vognbaneassistent også mangler på listen over standard- og ekstraudstyr. Du kan heller ikke få LED-lys på en Ford EcoSport, men må i stedet nøjes med den aldrende xenon-teknologi. Motormæssigt er den dog ret godt med. Testbilen her har Fords velkendte trecylindrede 1,0 liters benziner med 125 hk. Den passer egentlig ret godt til bilen, hvor den til normal daglig kørsel klarer skærene til fine karakterer.  

Ford EcoSport med bedre alternativer

Er Ford EcoSport stadig i dine overvejelser, så vil jeg klart anbefale dig at slå koldt vand i blodet og i stedet kaste blikket på den nye Ford Fiesta Active som er to centimeter højere end den almindelige Fiesta. Her får du en bil der for det første er markant billigere end EcoSport, men du får samtidig en bil, der er langt mere foran på teknologien, den giver dig meget mere køreglæde, og i det hele taget er Fiesta Active bare meget mere gennemført end EcoSport. Se i øvrigt vores video fra præsentationen af Fiesta Active lige her: https://www.youtube.com/watch?v=AtSoEOwUgEY. Er du derimod fast besluttet på, at du vil sidde højt, så find lidt flere penge og gå i stedet efter en Ford Kuga. Valget er dit. 

Ford EcoSport Titanium 1.0

Pris: Denne bil kr. 291.330,- Ford EcoSport fås fra kr. 217.560,-
EU-miks: 19,2 km/ltr.
Motor: 1.0 liter. Tre cylindre, turbobenzin
Ydelse: 125 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 170 Nm ved 1.400 – 4.500 omdr./min.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 12,7 sek.
Egenvægt: 1.348 kg
Tilladt anhængervægt: 900 kg m bremser – 670 kg uden bremser
Bagagerum: 356/1.238 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.273/2.057/1.713 mm

Kommentarer