DEL

Fiat har brug for noget mersalg og Mitsubishi har brug for at få produktionsapparatet på fabrikken i Thailand op i gear, så derfor ligger det lige til højrebenet, at Mitsubishi og Fiat danner et fornuftsægteskab, hvor resultatet er en pickup. Og der skal såmænd nok være plads til den nye i klassen, hvor Nissan Navara, Toyota Hilux og VW Amarok dominerer markedet med Isuzu D-Max, Ford Ranger og Mitsubishi L200 lige i hælene. Fælles for dem alle – inklusiv Fullback – er at de må trække mere end tre tons på trækkrogen.

Fiat har trukket det længste strå

Det er som sådan ikke nogen nyhed, at Mitsubishi og Fiat har slået pjalterne sammen omkring Fullback, men det er helt klart en stor sejr for Fiat, som jo har brug for større biler, der kan øge indtjeningen. Derfor giver samarbejdet her bedst mening for Fiat, der dermed kan brede sig med et nyt produkt på de rigtige markeder. Fiat ved godt, at Mitsubishi er garant for en pickup der kan holde, men hvor japanerne giver fem års garanti på deres L200, giver italienerne kun to års garanti på Fullback, hvilket kan undre en kende, når der reelt er tale om det samme køretøj. Fullback virker robust og solid – lidt ligesom dengang en Toyota Hilux var umulig at slå ihjel.

Det er en ommer, Fiat!

At Fiat er grønne på pickup-området kommer til udtryk når vi kaster et blik på selve testbilen her. Der er tale om en 180 hestes motorvariant med den velkendte 2,4 liters firecylindrede dieselmotor. Den lyder godt. Faktisk nærmest som den femcylindrede motor fra Volvo. Desværre er varianten her med manuelt gear, hvilket ikke altid falder i god jord hos entreprenøren eller storbonden. Som om det ikke er nok, så er testbilen uden trækkrog, hvilket falder helt igennem. Gad vide, hvor mange pickups Fiat regner med, bliver solgt uden krog? Desværre har vi derfor ikke mulighed for at smide en minilæsser på en trailer og trække rundt med den, for på den måde at mærke, hvordan Fullback gebærder sig med ordentlig vægt på.

Ikke en ægte pickup

Den skal nu nok kunne klare den opgave, det er bare ærgerligt, at vi ikke har haft mulighed for at prøve det af i praksis. Fullback er udstyret med bladfjedre bagerst. Det giver jo ikke den allermest stabile kørsel når ladet er tomt, men får den først et par hundrede kilo vægt på ladet, ligger den ganske fint på vejbanen – eller for den sags skyld ude på bondemandens stenbelagte markvej. Et andet sted, hvor det måske er knap så heldigt, er at den kun må laste små 900 kg på ladet. En ægte pickup skal kunne laste 1000 kg – og det er ikke til diskussion. En del af forklaringen ligger i, at testbilen er en Double Cab, hvor der er plads til bagsæde på andre markeder end her i landet. Den slags koster desværre på vægten i det samlede regnestykke.

Problemer med vægten

Apropos vægt, så er der flere finurligheder at spore. Helt lovligt må Fullback trække 3100 kg. Bilen vejer 2905 kg. Lægger man de to tal sammen giver det 6005 kg. Så langt så godt. Der er bare det problem, at det samlede vogntog ikke må overstige 5950 kg. Dermed kan vi altså konkludere, at der er tale om ulovlig kørsel, hvis man holder sig 100 procent til reglerne og læsser bil og trailer til maks. Ja, det er tal-nørderi, men ikke desto mindre, er der hold i tallene. Få styr på begynderfejlene, Fiat – så skal I nok få succes med Fullback. Prisen er en håndfuld af de lange dyrere end L200, og det kan undre, men mon ikke du kan snakke dig til en ordentlig rabat hos Fiat-forhandleren? De plejer at være til at tale med.

Fiat Fullback D-Cab 2.4 Diesel

Pris: Denne bil kr. 253.395+moms. Fullback fås fra kr. 224.900+moms.
EU-miks: 15,6 km/ltr.
Motor: 2,4 – fire cylindre
Ydelse: 180 hk ved 3500 omdr./min.
Moment: 430 Nm ved 2500 omdr./min.
Topfart: 179 km/t
0-100 km/t: 10,8 sek.
Ladlængde: 1,52 m
Længde/Bredde/Højde: 528/181/171 cm

Kommentarer