DEL

Lada Niva ligner stadig sig selv – og heldigvis for det. Men rent faktisk, så har den russiske firehjulstrækker fået et lille facelift på modelår 2020. Og bare rolig; teknisk er bilen den samme, som da den kom på markedet helt tilbage i 1977. Og den kan stadig klare en stigning på op til 58%.

Dengang under jerntæppet i slutningen af 1970’erne kunne Lada Niva fås med en 1,6-liters firecylindret benzinmotor med 76 hk og 126 Nm. 16 år senere mente russerne, at der skulle lidt mere motor til, og så ændrede man slagvolumen til 1,7 liter og 80 hestekræfter. I 1995 fik Lada Niva 85 hk – og siden er der ikke sket det store med benzinmotoren. I 1999 kom der dog en 75 hestes dieselmotor til programmet. Den fik dog kun otte års levetid inden den røg af markedet.

I 2014 skete der det helt store for russerne, hvor Lada Niva fik sit hidtil største facelift med ny front, plastik bumpers, nye sidespejle, centralt placeret bremselys, varme i forsæderne og flere designmæssige ændringer i interiøret. 

2020-faceliftet byder på elruder foran, et større handskerum, tågelygter integreret i forkofangeren, forbedret klimamodul og ifølge Lada selv får den “nye” Niva nogle mere behagelige sæder både foran og bagi – men ellers er det mere eller mindre samme bil, som nu er klar til at indtage sit leveår nummer 43. Det vil sige, at Lada Niva stadig ikke kan fås med airbags eller for den sags skyld andre sikkerhedssystemer. Dog har den som standard spær på bagakslen, hvilket andre 4×4-mærker kunne lære noget af. 

Motormæssigt holder Lada fast i den 1.7-liters benziner, der spiller sammen med en en femtrins manuel gearkasse. Topfarten er opgivet til svimlende 142 km/t og 0-100 km/t klarer Lada Niva på 17 sekunder.

Inden du tænker, at det er drønærgerligt, at Lada ikke længere sælges i Danmark, så ér der faktisk mulighed for at få en Lada Niva på danske plader. En forhandler på Lolland har specialiceret sig i at parallelimportere helt nye Lada-biler fra Tyskland. 

 

Kommentarer