EU lufter afgift på biler fra Kina

Det kan koste massevis af arbejdspladser i Europa, at de kinesiske elbiler er markant billigere end de europæiske elbiler. EU overvejer derfor en importskat rettet mod den kinesiske bilindustri.

Den kinesiske stat støtter landets bilproducenter hver år med store summer, og derfor bliver priserne på de kinesiske biler holdt kunstigt nede. Sådan noget er de store europæiske bilproducenter med VW-gruppen og Stellantis i spidsen selvfølgelig ikke glade for, hvilket man til fulde forstår i EU-Kommissionen, hvor den tyske formand, Ursula von der Leyen, er ved at gøre de indledende ting omkring det man kan kalde startskuddet til en decideret handelskrig mellem det kommunistiske Kina og EU.

Den samlede bilbranche har længe løftet pegefingre mod den uendelige strøm af forholdsvis billige kinesiske biler og opfordret EU-systemet til at lave en mere fair importskat. 

Kommisionsformanden sagde forleden i en tale til EU-parlamentet, at man fra politisk side, i første omgang, vil lave en indledende undersøgelse af den kinesiske statsstøtte til elbiler, da det er kommet politikerne for øre, at den kinesiske stat har pumpet intet mindre end hvad der svarer til 145 milliarder danske kroner i landets elektriske bilindustri fra 2010 til 2020, og som om det ikke er nok, har det kinesiske styre vedtaget, at berige landets bilindustri med skattelettelser over en fireårig periode på svimlende 500 milliarder kroner. 

Markant dyrere

Chefkonsulent Peter Bay Kirkegaard i Global Handel, der er under vingerne i Dansk Industri (DI), siger til Ritzau, at undersøgelsen fra EU kan ramme de europæiske forbrugere i form af højere priser. Han siger dog samtidig, at det er et nødvendigt onde for at beskytte europæiske virksomheder og arbejdspladser mod den urimelige konkurrence.

Hvornår EU-systemet vil kunne være klar med en eventuel importskat er der ingen der ved, men erfaringen siger, at man ikke kører samme dag bilen startes i EU. Kommissionens undersøgelse forventes derfor at pågå det kommende års tid, hvorefter man muligvis vil kunne indlede en politisk proces, der så i sidste ende kan blive til øgede afgifter på kinesiske biler.

Det ligger dog lidt i EU-kortene, at man skeler til USA, hvor man er godt i gang med at begrænse den kinesiske indflydelse. Her er afgiften i øjeblikket på 27,5 procent på kinesiske biler som meget passende også – i hvert fald i første omgang – kan blive en realitet i EU. Det betyder med andre ord, at de kinesiske biler bliver 27,5 procent dyrere, og dén regning ryger jo nok direkte videre til forbrugerne som dermed kan se frem til at biler fra mærker som Polestar, BYD, Xpeng, Nio, Aiways, MG og Zeekr bliver markant dyrere. 

Sådan noget lader Kina formentlig ikke bare stå uimodsagt, så vi kan nok godt forestille os et scenarie, hvor europæiske bilgiganter, får en klækkelig lussing af en eller anden karakter.  Her må vi heller ikke glemme amerikanske Tesla som jo får produceret masser af biler i Kina – de skal også nok få nogle politiske lussinger med på vejen når kineserne er klar med en gengældelsesaktion.

Kina rasler med sablen

Den kinesiske regering advarede i går om konsekvenserne af en mulig europæisk afgift: Den vil få “negativ indflydelse på handlen mellem Kina og EU, forstyrre bilindustrien og forsyningskæderne”. En advarsel, der bliver svær ikke at ryste i bukserne over, da Kina jo producerer en meget stor del af elbilernes batterier.

Af de 850.000 elbiler, som i 2022 blev importeret til Europa, kom halvdelen fra Kina. Den samlede andel af solgte elbiler i Europa var i 2022 lidt over otte procent. Prisen på de kinesiske elbiler var sidste år i snit 20 procent mindre end på de europæiske elbiler.

Del artikel

Har du også læst?