DEL

Kim Davidsen er en 46-årig familiefar, der bor i provinsbyen Bramming, som ligger mellem Ribe og Esbjerg. Til daglig arbejder Kim som logistikassistent i en virksomhed i Billund, hvor han derfor dagligt kører 50 km til arbejde og 50 km retur. Det bliver til 500 km ugentligt, eller omkring 23.000 km årligt, hvis vi trækker fem ugers ferie og en håndfuld sygedage fra. Derfor kører Kim i Kia Cee’d med dieselmotor, mest fordi det giver mening for Kim, da han jo kører mange kilometer dagligt, men også fordi han godt kan lide den rolige motorgang hans Cee’d har. Bilen har i øvrigt fragtet familien ned gennem Europa flere gange uden problemer. 

Hvad byder fremtiden på?

Kim har – som så mange andre – hørt, set og læst i medierne, at politikerne barsler med planer om at forbyde dieseldrevne køretøjer i Danmark allerede fra 2030. Kim ved dog godt, at det ikke er noget en samling danske politikere bare sådan uden videre kan bestemme, da den slags sorterer under EU, men alligevel har det sat tankerne i gang: Kan der være noget om snakken? Har dieseldrevne køretøjer en fremtid, eller kører vi alle i brintdrevne-, el- eller hybridbiler om få år? Ingen kender svaret med sikkerhed, men for at ruste sig bedst muligt til fremtiden, er Kim begyndt at lure på biler med alternative drivmidler til diesel og benzin.

Kim lurer på ny bil

I november 2012 købte Kim en helt ny Kia Cee’d SW. Kim faldt for bilens design i et godt samspil med gode køreegenskaber og en garanti på hele syv år. Efterhånden som årene er gået har bilen kørt 210.000 km og Kim er derfor begyndt at sondere markedet for nye biler. Helt tilfældigt fik Kim fortalt mig, at han kraftigt overvejer en hybridbil eller en plug-in hybridbil når hans Cee’d snart skal skiftes ud. Skæbnen vil, at jeg samme dag har en Kia Niro Plug-in Hybrid til test. Jeg tilbyder derfor Kim at låne bilen næste dag så han kan få følelsen af at køre i en hybridbil og mærke, hvordan bilen vil klare turen til Billund og hjem igen, men også så Kim kan fortælle mig om oplevelsen til brug i denne artikel.

Kia Niro er en flot bil

-Jeg synes, at Kia Niro er en flot bil, både udvendig og indvendig. Jeg kan godt lide designet, specielt forfra. Den ligner en almindelig crossover og ikke en underlig el- eller hybridbil med et mærkeligt design, som mange andre el- og hybridbiler har, siger Kim Davidsen. – Bare se herinde ligner den også en almindelig bil, siger Kim, mens han stryger en hånd henover instrumentpanelet og trykker på startknappen. Bilen er nu klar til at køre selv om motoren ikke siger noget. – Jeg skal lige vænne mig til, at den ikke siger noget, for jeg er jo vant til, at høre den her rolige dieselbrummen fra min Cee’d, siger Kim, inden han lukker døren og kører til Billund. 

Kim skal selv lade 

Med vilje har jeg ikke ladet strøm på bilen, da jeg synes, at Kim skal have fornøjelsen af selv at prøve at lade Niroen op på en ladestander i Billund, så imens Kim passer sit arbejde, står bilen og lader ved en Clever ladestander i Billund. – Det er jo egentlig meget nemt. Det er blot at sætte kablet i ladeporten på bilen og så scanne ladechippen på standeren, og vupti; så får bilen strøm, siger Kim. Det tager et par timer at lade batteriet helt op, hvorefter der er strøm til cirka 50 kilometers kørsel alt afhængig af førerens kørestil, vind og vejr, så i formiddagspausen henter Kim bilen så den er klar til hjemturen senere på dagen.

Hjemad kun på el

Turen fra Billund til Bramming foregår næsten kun på el. Blot 500 meter fra Kims hjemadresse slår systemet over på benzin fordi der ikke er mere strøm på batteriet. Noget af det Kim hæfter sig meget ved udover, hvor nemt det er at lade bilen, er hvor utrolig behageligt, det er, at køre på ren el. – Der er jo så gost som ingen støj. Af og til er der en anelse dæk- og vindstøj, men på ingen måde så det generer, siger Kim som drister sig til at kalde det for afstressende, mens han konkluderer, at det på samme tid er en rar fornemmelse at køre miljørigtigt. Han har store roser til hele det tekniske setup som er meget nemt at finde ud af. Kim er desuden begejstret over, hvor meget plads der er på bagsædet. Han er dog ikke imponeret over det relativt lille bagagerum, der er i Niro Plug-in hybrid fordi batteriet optager en del plads. – Desværre er der ikke plads til vores hundebur i bilen, hvilket trækker det samlede indtryk ned, men jeg vil bestemt ikke afvise, at vores næste bil bliver en hybrid eller plug-in hybrid, siger Kim, inden han sætter sig ind i sin seks år gamle Cee’d og kører hjem til familien en oplevelse rigere. 

Kia Niro plug-in hybrid Advanced

Pris: Denne bil kr. 320.997,- Niro fås fra kr. 269.999,-
Elmotor: Synkroniseret vekselstrømsmotor
Benzinmotor: 1.6 liter
Ydelse: 141 hk (105 benzin + 60,5 el)
Max. moment: 265 Nm 1.000-2.400 omdr/min.
Gearkasse: sekstrins DCT
Brændstofforbrug: 76,9 km/ltr. ved blandet kørsel.
CO2: 29 g/km.
Tophastighed: 172 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 10,8 sek.
Egenvægt: 1.519 kg
Totalvægt: 2.000 kg
Anhængervægt med-/uden bremser: 1.300/600 kg
Bagagerum: 324 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.355/1.800/1.535 mm

Kommentarer