DEL

Da de første DS 3-biler rullede af samlebåndet fra fabrikken i Poissy i udkanten af Paris, var det under navnet Citroën DS 3. Siden er Citroën-emblemerne udeladt og DS er blevet sit eget brand. Den lille DS 3 har været igennem et større facelift for ligesom at holde tidens trend i automobilbranchen i hævd. Lad mig bare konkludere med det samme, at DS 3 er ganske charmerende. Den er arrogant og selvsikker uden at der er for meget rødvinsfransk over den.

Nu med “DS Wings”

Ja, jeg kan faktisk rigtig godt lide DS som mærke. Personligt hælder jeg nok mest til den noget større DS 5, men lillebror DS 3 gør nu også et pænt indtryk på mig. Nu hvor den er blevet faceliftet har den blandt andet fået en mere markant front, hvor DS-logoet og kølergitteret danner det franskmændene selv kalder for “DS Wings.” Ud over nogle fine tekniske opdateringer har DS 3 fået langt bedre køreegenskaber sammenlignet med førstegenerations DS 3.

Nu med rigtig automatgear

Det skyldes især den nye automatgearkasse. Franskmændene har langt om længe indset, at det kluntede robotgear nok aldrig bliver en succes og i stedet er der kommet en fin sekstrins automatgearkasse som mere eller mindre gør det du forventer af en automatgearkasse. Dog kan den godt have tendens til at hænge lidt i gearene, hvor den bestemt ikke er verdensmester i at geare ned. Jeg kunne nok godt tænke mig at prøve den samme motorvariant med manuel gearkasse, men det er desværre ikke en variant den danske importør har planer om at introducere her i landet.

Ganske fin motorisering

Og den motor som testbilen er udstyret med, er en trecylindret benziner som med 110 hk og 205 Nm som egentlig gør det ganske godt. Motorlyden er ikke som en typisk trecylindret. Den her kan endda godt lyde som om den har en cylinder mere at benytte sig af. Styretøjet er let og direkte med aner til det sportslige. DS 3 er utrolig nem at køre. Måske kan den godt halte lidt på skarpheden i vejsving, men det er dog ikke noget, den dumper på. Rent affjedringsmæssigt kunne den måske godt være en tand mere komfortabel, men det er nu heller ikke noget charmekluden dumper på.

Hvilken knap?

Interiørmæssigt er DS 3 lidt lunken. Infotainmentskærmen på syv tommer er ganske let at betjene, men menuens muligheder er ikke helt up to date. Og så er det lidt mystisk, at “skru op og ned for lyden knapperne” helt tilfældigt er placeret under klimaanlægget foran gearstangen. Her er der også en knap med DS-logoet på som nærmest skriger på at blive trykket på. Hvad knappen så er til, fandt jeg aldrig ud af.

Savner en kopholder

Det ellers så lækre læderrat spiller godt sammen med resten af førerpladsen, men jeg savner en lidt bedre mulighed for indstilling af rattet. Skal jeg hvile den ene eller anden arm i enten armlæn eller i dørsiden på en længere pendlertur bliver jeg aldrig helt tilfreds, og så savner jeg noget så banalt som en kopholder. Det er nu ikke så udsædvanligt, at den mangler i en fransk bil, men et eller andet sted er det typisk fransk arrogance. Og det har jo også sin charme.

DS 3 PureTech 110 EAT6 Sport

Pris: Denne bil kr. 255.990.- DS 3 fås fra kr. 175.990.-
EU-miks: 21,7 km/ltr.
Motor: 1,2 – tre cylindre
Ydelse: 110 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 205 Nm ved 1500 omdr./min.
Topfart: 188 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Bagagerum: 285 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 395/200/146 cm

Kommentarer