DEL

Sneen har for alvor bidt sig fast i Danmark, og hos DMI taler man nu om isdøgn og temperaturer langt under frysepunktet. Det betyder lumske, sneglatte vejbaner og stiller ekstra krav til de mange bilister, der sætter sig bag rattet den kommende tid.

Mercedes-Benz har derfor undersøgt, om bilejere har forberedt os på vinteren ved at kigge nærmere på vores vaner i forhold til vinterdæk:

– Det er positivt, at næsten 80 procent af bilejerne skifter til dæk, der passer til årstiden. Omvendt kunne man selvfølgelig ønske sig, at flere gjorde det i god tid. Det handler om sikkerhed, fordi sommerdæk på en isglat, dansk vej er en farlig cocktail. Vejgreb og bremselængde forbedres markant, hvis man har de rigtige dæk på, når man begiver sig ud i vintertrafikken, siger David Engstrøm, der er PR & kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark.

Erfarne bilister skifter dæk efter kalenderen

Mens de yngre bilister i højere grad skifter dæk som en reaktion på vejret, er der en udpræget tendens til, at de ældre bilister skifter dæk efter kalendermåneden.

– Resultaterne viser, at 49 pct. af de mere erfarne bilister mellem 36-75 år skifter til vinterdæk på samme tidspunkt hvert år – fx i samme kalendermåned – hvilket står i skarp kontrast til deres yngre medtrafikanter mellem 18-35 år, hvor kun 29 procent er lige så punktlige. Jeg vil ikke gisne om baggrundene for dette, men blot konstatere, at hvis man hører til dem, der fortsat kører rundt på sommerdæk, er der en meget god anledning til at skifte nu, siger David Engstrøm.

Flere interesseorganisationer og Super Dæk Service anbefaler, at bilister kører med vinterdæk om vinteren. De kan med fordel skiftes primo november og køre frem til april, hvor foråret igen giver plads til sommerdækkene.

FAKTA – Derfor skal du skifte til vinterdæk

1) Vinterdækkenes dybere dækmønster giver langt bedre vejgreb i glat føre. Færdselsstyren og Super Dæk Service anbefaler 3,0 mm mønsterdybde på et sommerdæk (lovkravet er dog her kun 1,6 mm). Anbefalingen til et vinterdæk er 4,0 mm.

2) Vinterdækket er opbygget af en stor mængde lameller, der giver mange kanter, som griber fat i vejoverfladen.

3) Gummiet i vinterdæk er tilpasset koldt vejr, hvilket betyder, at dækket undgår at ”fryse til” og blive stift. Det bidrager også til et bedre greb.

4) Ofte skiftes hele hjulet med både fælge og dæk, hvilket giver mulighed for at beskytte sommerfælgene mod sne og salt, der kan sætte sine spor.

Kommentarer