DEL

I den offentlige debat kritiseres dieselbiler ofte for deres negative sundhedsmæssige konsekvenser og skadelige effekter på miljøet. Unuanceret kritik, mener firmaet Interdan, som her i Danmark er importør af Opel, DS, Mitsubishi, Peugeot og Citroën.

Ny rapport fra Teknologisk Institut giver anledning til at aflive myter om dieselbiler og skelne mellem gamle og nye.

– Dieselbiler har gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, og som det fremgår af rapporten, så er partikeludledningen fra den testede dieselbil hele 46 gange mindre end den testede benzindrevne bil og 35 procent lavere end omgivelsesluften, siger administrerende direktør hos Interdan Bil A/S, Kenneth Hansen. 

Målingen blev udført på en Peugeot 308 1,5 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 1,2 PureTech (benzin). Det gennemsnitlige antal partikler i dieselbilens udstødningsgas blev målt til 8.287 p/ccm, hvilket svarer til kun 2,1 % af benzinbilens partikeludledning i udstødningsgassen, som blev målt til 389.554 p/ccm. For testen gælder, at dieselbilens partikeludledning i gennemsnit var 35 % lavere end omgivelsesluften. Benzinbilens var til gengæld 26 gange højere. For testen gælder også, at resultaterne viser, at begge bilers udledning af partikler ligger inden for Euro 6d normen.

Internationale undersøgelser konkluderer det samme 

Dieselmotoren er og bliver den mest effektive og miljøvenlige personbilsmotor, der findes, når man har kvælstofilterne under kontrol. Det konkluderer man blandet andet hos Karlsruher Institut für Technologie (KIT). Og i en større tysk undersøgelse for nylig viser ADAC, den tyske pendant til FDM, at moderne dieselmotorer er renere end benzinbiler, når det kommer til udledning af skadelige partikler.

– Det er ikke kun den nye rapport fra Teknologisk Institut, der understreger, at nye dieselbiler forurener mindre end nye benzinbiler. Samme resultater ses i andre internationale undersøgelser. Derfor er det også nødvendigt, at debatten køres ind på det rigtige spor, hvor beslutninger baseres på fakta og ikke på myter, der undlader at skelne mellem gamle og nye dieselbiler, siger Kenneth Hansen.

I rapporten vurderer Teknologisk Institut, at årsagen til dieselbilens markant lavere udledning skyldes, at den er udstyret med et effektivt partikelfilter.

Fakta om testen

Teknologisk Institut har på vegne af K.W. Bruun Import A/S (Interdan, red.) udarbejdet en sammenlignende måling af partikler i udstødningsgas samt omgivelsesluft fra en Peugeot 308 1,5 BlueHDi og 308 1,2 PureTech. Testen er foretaget i marts 2019. 

Instituttet gennemførte en testkørsel på 76 km omkring Aarhus med partikelmåleudstyr. Med den kørte rute og hastighed svarede Euro 6d grænseværdien til en gennemsnitlig partikelkoncentration på ca. 940.000 p/ccm for benzinbilen og 480.000 p/ccm for dieselbilen.

Bil  Partikler i omgivelsesluft  Partikler i udstødningsgas 
308 1,5 BlueHDi (diesel)  12 840 p/ccm  8 287 p/ccm 
308 1,2 PureTech (benzin)  15 063 p/ccm  389 554 p/ccm 

Kommentarer