DEL

Først præsenterede Opel den 100 % elektriske version, Corsa-e, der er udstyret med et batteri med en kapacitet på 50 kWh, hvilket giver 136 hk og 260 Nm samt en rækkevidde på 330 km efter den nye WLTP-norm. Den kan du læse mere om her.

Nu løfter Opel sløret for den nye Corsa med klassiske forbrændingsmotorer – den er mere effektiv, mere avanceret og mere dynamisk end nogensinde, men stadig tro mod den oprindelige Corsa-ånd, lyder det fra Opel.

Sammenlignet med det nuværende motorprogram, vil de nye motorer tilbyde en betragtelig reduktion af brændstofforbrug og emissioner, samtidig med at ydelsen forbliver den samme.

Motorprogrammet består af tre forskellige benzinmotorer samt en dieselmotor, der alle lever op til henholdsvis euro 6.d og 6.d-temp. standarderne.

Benzin, 3-cylindret 1.2 L:

75 hk med manuel 5-trins gearkasse

100 hk og 205 Nm med enten 6-trins manuel gearkasse eller EAT8 automatgearkasse

130 hk og 230 Nm 8-trins automatgearkasse

Diesel, 4-cylindret 1.5 L:

102 hk og 250 Nm med manuel 6-trins gearkasse

Dieselmotoren er udstyret med et effektivt efterbehandlingssystem til reduktion af emissioner, der består af en SCR-katalysator, partikelfilter og et AdBlue indsprøjtningssystem, som er bygget sammen i én enhed og er placeret så tæt på motoren som muligt. 

En letvægter på under 1.000 kg

Med en egenvægt på 980 kg placerer den letteste udgave af den nye Corsa sig blandt letvægterne i sin klasse. Sammenlignet med forgængeren er det lig med en vægtreduktion på hele 108 kg. Der er således opnået en reduktion på næsten 10 % på trods af, at længden på 4.06 meter er bevaret. Karosseriet er blevet ca. 40 kg lettere, motorhjelmen i aluminium er 2,4 kg lettere og under motorhjelmen giver den trecylindrede motor en besparelse på 15 kg. Også sæderne har været på diæt, hvilket har givet et samlet vægttab på 10 kg for både for- og bagsæderne.

Den nye Opel Corsa har et sporty design, der signaler dynamik og det understreges på versioner med tofarvet lak. Taglinjen er 48 mm lavere end forgængeren, hvilket giver et coupé-look uden at tage loftshøjde fra føreren og passageren. Føreren sidder nemlig 28 mm lavere end i forgængeren.

Avancerede systemer og matrix lys

Den nye Corsa tilbyder teknologier og køreassistentsystemer, som kunderne normalt vil opleve i biler i de større klasser. Det ultimative eksempel på dette er Opels avancerede LED matrix-forlygter, der for første gang introduceres i miniklassen. De adaptive LED matrix-forlygter giver langt lys hele tiden uden at blænde og tilpasser konstant lyset til trafiksituationen og omgivelserne – det betyder helt konkret, at matrix-lygterne blænder ned i netop de vinkler, hvor der kommer andre biler.

Udvalget af sikkerhedsfeatures er omfattende og giver mulighed for et sikkerhedsniveau, der løfter barren for Corsa. Skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv blindvinkelalarm, vejbaneassistent og diverse parkeringsassistenter er blot nogle af de køreassistentsystemer, der understreger Opels intention og målsætning om at demokratisere den teknologiske udvikling og bringe avanceret teknologi ind i miniklassen.

Dette opleves også i kabinen, hvor både fører og passagerer kan nyde godt af en ny generation af infotainment system, der indbefatter Multimedia Radio, Mulitmedia Navi med 7” touch skærm og på topniveau Multimedia Navi Pro med 10” touch skærm.

Sporty eller elegant?

Den nye Corsa kommer i fire forskellige udstyrsniveauer. Selv i basisversionen er det muligt at udstyre Corsa med typiske Opel features som varme i rattet og lædersæder med varme med massagefunktion – dog kun i førersædet. Af køreassistentsystemer kan nævnes front kollision advarselssystem, intelligent fartpilot, vejbaneassistent og skiltegenkendelse. Ud over basisversionen vil der være Corsa Edition, som har tilført lidt mere af det hele. Corsa Elegance, hvor navnet i sig selv fortæller, at her er kælet for detaljerne med udstyr som LED forlygter, kromdetaljer og lækre syninger. Endelig understreger Corsa GS Line den sporty karakter både indvendigt og udvendigt. Der er sportssæder til både fører og passager, aluminium pedaler, røde dekorationsdetaljer på instrumentbordet og i indtrækket. Udvendigt har den udstødningsrør i krom og særlige sporty kofangere både for og bag. B-stolpen er i sort højglans lak og der er forskellige personaliseringsmuligheder med for eksempel tofarvet lak.

Den nye Corsa har verdenspremiere til september ved IAA i Frankfurt og bliver introduceret på det danske marked i slutningen af 2019. Priserne er ikke klar endnu.

Kommentarer