DEL

Dacia fortsætter væksten både ude i verden og herhjemme. Samlet er der i Europa solgt mere end en halv million Dacia biler. Og herhjemme fortsætter Dacia sin vækst. I 2016 blev der således solgt knap 4700 biler fra det rumænske mærke, hvilket betød en markedsandel på 1.8 procent, mod en markedsandel året før på 1.4 procent. I år er målet to procent. Samtidig er der nu i alt 45 Dacia forhandlere i Danmark. Og kunderne ved hvad de gerne vil have.

Duster rykker

Højdespringeren i modelprogrammet er naturligvis Dacia Duster, der solgte 1585 eksemplarer i 2016. På andenpladsen kommer Dacia Logan MCV og Dacia Sandero, med henholdsvis 927 og 920 solgte, mens Dacia Lodgy med cirka 690 solgte har fint fat i segmentet for 7-personers biler. Fælles for alle modellerne er, at det kunderne går efter, er de mest veludstyrede versioner. På Duster vælger langt de fleste kunder den mest veludstyrede version – Laureate, mens kun to(!) kunder faktisk har valgt den billigste. Med Duster er det også helt overvejende dieselkunder man har fat i, hvor mere end syv af 10 solgte modeller har dieselmotor. Et lignende billede er der når man kigger på de andre modeller. På Sandero vælger mere end otte ud af 10 af alle købere den dyreste variant, og samme mønster er gældende på Logan MCV. Her er det også næste alle, der vælger Laureate versionen.

Billig bil

Med til historien hører naturligvis også, at de dyreste versioner stadig er billige. Eksempelvis er den dyreste version i Logan MCV stationcar Laureate versionen, der blandt andet er udstyret med læderrat, navigation og aircondition. Den koster blot 147.000 kroner. Og nu kan bilerne fås i helt ny indpakning og med mange nye funktioner.

Nye fede detaljer

Den nye Sandero, Stepway, Logan og Logan MCV, har alle fået nyt eksteriør design. Både foran og bagved ændres lygtesignaturen. Forfra er standard nu LED daytime lys og nye forlygter. Med de nye LED lygter og ny kromgrill, samt nye kofangere, fremstår Dacia fronten bredere og mere robust. For Sandero Stepway gælder endvidere, at kølergrillen er hentet fra Dacia Duster for at understrege modellernes fælles 4X4 look. Alle modellerne har desuden fået nye kofanger både for og bag.

En del nyt indvendig

Med det nye facelift, har det indvendige fået en overhaling af de mere grundige, og der er tilføjet adskillige fine elementer.
Medienav systemet er opdateret visuelt, så det fremstår moderne og lækkert – uden det går ud over prisen. Det er nu også muligt at tilkøbe bakkamera og medienav systemet har nu DAB radio som standard. Der er kommet nye luftdyser og et helt nyt og mere eksklusivt rat med indbygget betjening af cruise control. Knapperne til elrude hejs, der før var at finde i midterkonsollen, er nu flyttet ud i dørene, og der er tilføjet langt mere opbevaringsplads, samt et lukket handskerum.

Nu med lækker automatgearkasse

Desuden er central låsning af dørene under kørsel nu standard, ligesom start/stop og hill start assist er det. Desuden kan Sandero Stepway i 1.5 Dci versionen nu fås med den koblingsfri Easy R gearkasse. Dacia Duster, der blev faceliftet for ikke så længe siden, får endelig tilført en automatgearkasse der giver mening. Nemlig Renaults EDC gearkasse, der kan fås i alle modeller fra Captur, Megane, Kadjar, Talisman og Espace. Så det er efterprøvet og godkendt teknologi.
Denne fås med den 110 hk dieselmotor med 4X2 træk. Med EDC gearkassen har Duster samme forbrug som versionen med manuelt gear.