DEL

Mange har vist interesse for at få automatgear i en Dacia Duster. Det er nemlig oftest sådan, at SUV-købere helst vil have automatgearkasse i deres biler, og sådan er det også blandt mange Duster-kunder, men det har ikke været noget Dacia har villet efterkomme. Ikke før nu, i hvert fald. Rumænerne har været forbi ejerne hos Renault, og der har parterne så landet en aftale, der går ud på, at Renaults ganske udmærkede EDC-gearkasse nu skal være en option i Dacia Duster.

Vældig økonomisk

Det er ikke kun automatgear, der nu er kommet Duster tilgode. Den har fået en lidt mere skarp front med LED-lygter og nogle andre baglygter, og som om det ikke er nok, så har den også fået mørkere lakering på B- og C-stolperne – altså der hvor dørene samles med det øvrige chassis, hvilket får Dacia Duster til at se mere rå og dynamisk ud i skøn harmoni. Det er dog ikke som sådan på det ydre, den store revolution er sket. Den nye gearkasse er vældig økonomisk. 22,2 km/ltr. mener rumænerne selv, bilen kan klare i gennemsnit. Tallet holder ikke helt i praksis, men med mine små 19 km/ltr. vil jeg nu godt godkende forbruget alligevel.

Gennemprøvet gearkasse fra Renault

Gearkassen, som jo alt andet lige er den største nyhed, er som tidligere nævnt en gearkasse, Dacia har lånt hos Renault. Det er en seks trins EDC-gearkasse med dobbeltkobling som også bliver brugt i flere forskellige Renault biler, og jeg må sige det på den måde, at gearkassen sidder lige i skabet. Skiftene sker som de skal, og jeg får af og til tanker hen i retning af en dobbeltkoblingsgearkasser hos langt dyrere biler hos andre mærker. Med andre ord; Duster med denne gearkasse har virkelig været ventetiden værd.

Lækker gearkasse

Gearkassen er komfortabel som en automatgearkasse, men samtidig har den bibeholdt responsen fra den manuelle gearkassse, og det virker virkelig godt. Skiftene sker pænt hurtigt, men gider jeg ikke lade bilen klare skiftene for mig, kan jeg gøre det manuelt ved at “trykke op eller ned” på gearstangen. Holder jeg for eksempel for rødt opad, så holder “Hill start-assisten” mig på plads indtil jeg rører speederen og kører. Kører jeg i kø, er der en indbygget “kravle-funktion” som gør, at jeg får en meget mere behagelig kø-kørsel.

Et enkelt øv

Eneste minus ved den nye konstellation er, at det ikke er muligt at bestille en Dacia Duster med automatgear og firehjulstræk. Det ville ellers lige have sat prikken over i’et, men det er desværre ikke umiddelbart noget, Dacia har planer om at lancere. Vi kan så håbe på, at det næste facelift om et par år giver os en Duster med 4×4 og EDC-gearkasse. Sådan en er jeg nemlig ret sikker på, rumænerne vil få pæn stor succes med.

Dacia Duster EDC 1,5 dCi

Pris: Duster EDC fås fra kr. 212.870,-
Pris som van: kr. 133.617 + moms.
EU-miks: 22,2 km/ltr.
Motor: Fire cylindre – turbodiesel
Ydelse: 109 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 260 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 170 km/t
0-100 km/t: 11,8 sek.
Tilladt anhængervægt: 1500 kg m bremser – 640 kg uden bremser
Bagagerum: 475/1636 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4315/2000/1695 mm

Kommentarer