DEL

Den nye T-Roc Cabriolet kombinerer som den første crossover-cabriolet i den kompakte klasse udseendet og egenskaberne fra en klassisk crossover med en cabriolet. “Accept no roof” er et klart statement, der lover fornemmelsen af frihed og et frisk pust i klassen.

T-Roc bliver til T-Roc-familien

Med udgangspunkti T-Roc’s kombination af funktionalitet, køredynamik og teknologi tilfører T-Roc Cabriolet en større diversitet til det boomende marked for crossovers og SUV’er. Og ifølge Volkswagen siger navnet det hele: T’et, som er afledt fra Tiguan og Touareg, kendetegner T-Roc-familien som crossover, mens “Roc” positionerer T-Roc som en bil, der rusker op i eller ”rocker” segmentet for kompakte biler. Og det er med stor succes, for siden lanceringen er der allerede blevet solgt ca. 360.000 eksemplarer af bilen. I marts 2019 blev den sportslige topmodel T-Roc R præsenteret som endnu et familiemedlem. Det er en højtydende variant med firehjulstræk, syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse og en 2-liters TSI-motor, der yder 300 hk og har et drejningsmoment på 400 Nm. T-Roc Cabriolet har verdenspremiere til september og introduceres i foråret 2020.

Fås også med anhængertræk

T-Roc Cabriolet skiller sig ud med sin karakteristiske karrosseri. Den markante og brede front, de markante linjer og stramme proportioner giver et vovet miks af cabrioletbilens lethed og crossoverens kraftfulde udtryk. T-Roc og T-Roc Cabriolet er positioneret i segmentet under Tiguan, men de deler det konstruktionsmæssige grundlag med den, nemlig den modulopbyggede platform (MQB). MQB giver mulighed for at skabe en kompakt konstruktion og en helt selvstændig karrosseriform. T-Roc Cabriolet er 4.268 mm lang, mens akselafstanden er 2.630 mm. Bredden udgør 1.811 mm (uden sidespejle) og højden 1.522 mm. Føreren og forsædepassageren sidder 599 mm over asfalten (bagsæderne 616 mm), så de har et godt udsyn. Inde i det todørs karrosseri venter der fører og passagerer en kabine med stor fleksibilitet og god plads. Det gælder også for bagagerummet på 284 liter, der er af en passende størrelse for en cabrioletbil. Alsidigheden ved dette bilkoncept understreges yderligere af anhængertrækket, der fås som ekstraudstyr.

Kalechen på T-Roc Cabriolet 

Som en videreførelse af traditionen fra Boblen og Golf Cabriolet er T-Roc Cabriolet udstyret med en klassisk stofkaleche. Selve kalechen består af stellet, en indvendig loftbeklædning, en heldækkende polstringsmåtte og det udvendige betræk. Man har konstrueret de forbindende langsgående syninger på stoffet til det udvendige betræk (midterstykke og sidedele) på en sådan måde, at de fungerer som en ekstra regnliste.

I hele kalechens længde er der i alt anbragt fire tværstivere og den såkaldte frontstiver (det første store tværelement bag forruderammen). Kalechen er forbundet med stiverne via fastskruede stofholdelister. Derfor puster kalechen sig ikke op, selv ved højere hastigheder. Det reducerer både vindmodstand og støjniveauet i kabinen. Det lave støjniveau skyldes den avancerede konstruktion af stoftaget samt specielt udviklede rude- og dørtætningslister.

Når kalechen er i nedfoldet tilstand, fungerer den forreste del af kalechen som et cover, der dækker hele den sammenpakkede kaleche. Derfor er der ikke brug for en ekstra afdækning. T-Roc Cabriolet lukker solens stråler ind, næsten som nogen havde trykket på en kontakt: Dens standardmonterede fuldautomatiske, elektrohydrauliske kaleche åbnes på blot ni sek. enten via en knap i midterkonsollen eller et tryk på nøglen, hvis du står udenfor bilen. Åbning og lukning af kalechen fungerer også under kørsel ved hastigheder på op til 30 km/t. Softtoppen på T-Roc Cabriolet låses op og låses via et elektromekanisk låsesystem. Hele kalechekonstruktionen arbejder fuldautomatisk, så man skal ikke foretage sig noget manuelt.

Sikkerhed ned i mindste detalje 

Passagererne i T-Roc Cabriolet er beskyttet af styrtbøjlesystemet bag bagsæderne, der popper op på et splitsekund, hvis bilens sensorer registrerer umiddelbar fare for, at bilen kan skride og vælte. Derudover er T-Roc Cabriolet konstrueret til at yde maksimal sikkerhed hele vejen rundt med en forstærket forruderamme, en lang række yderligere strukturændringer fx på undervognen samt i sidevangerne, tværvangerne og dørene.

Udstyrslinjerne “Style” og “R-Line” 

Når det gælder udstyret, sætter Volkswagen en klar linje: Kunden kan vælge mellem den designorienterede udstyrslinje “Style” og den sportslige “R-Line”. Hvis man ønsker at forøge stilfaktoren, kan man til begge udstyrslinjer bestille op til 19″ store letmetalfælge i stedet for de standardmonterede 17″-fælge.

Udstyrslinjen “Style” byder bl.a. på fire valgfri dekorvarianter til kabinen, ambientebelysning, 17″ Mayfield letmetalfælge med lakeret overflade og infotainmentsystem “Composition” inklusive USB- og Bluetooth-interfaces samt onlineudbuddet fra We Connect. Det gør T-Roc Style Cabriolet til pænt veludstyret pakke.

Udstyrslinjen “R-Line” har en konsekvent sportslig orientering og er standardudstyret med R-Line-eksteriør- og interiørpakkerne, der er ekstraudstyr til den femdørs T-Roc. Derudover fås den med sportsundervogn og et progressivt styretøj, der har variabel udveksling afhængig af hastigheden. Interiøret udstråler også sportsappeal med sportssæder, der har integrerede nakkestøtter og et sædeindtræk i en stof-/kunstlæderkombination med R-Line-logo. Takket være den standardmonterede, elektrisk indstillelige lændestøtte er der også sørget for komforten, og de valgfri dekorfarver giver mulighed for at give interiøret et mere unikt præg. Blandt det omfattende standardudstyr er også Active Info Display, LED-forlygter, Trafficjam Assist, Lane Assist med Blind Spot sensor og el-klapsidespejle. Begge varianters tekniske basisudstyr omfatter Climatronic-klimaanlæg, vindskærm, “Front Assist” med citynødbremsefunktion og fodgængerregistrering, multikollisionsbremse og vognbaneassistenten “Lane Assist”.

To motorer

Man kan vælge mellem to effektive benzinturbomotorer med 115 hk (200 Nm drejningsmoment) eller 150 hk (250 Nm drejningsmoment). Den 1,0-liters trecylindrede motor med 115 hk er som standard koblet sammen med en sekstrins manuel gearkasse, mens den mere kraftfulde firecylindrede motor med 150 hk også fås med en syvtrins DSG dobbeltkoblingsgearkasse som ekstraudstyr.

T-Roc Cabriolet produceres på Volkswagens fabrik i Osnabrück, der har en lang tradition for at producere cabrioleter bl.a. cabrioletvarianterne af Boblen og af Golf.

Kommentarer