DEL

Da Citroën C4 Cactus kom på markedet i 2014 revolutionerede den med de store “bule-beskyttere” på siderne – de såkaldte airbumps. Derudover bød den på lidt anderledes indretning i kabinen, hvor man gik tilbage til rødderne med deciderede dørstoppere i stedet for håndtag. Citroën C4 Cactus charmerede de fleste – og fik andre til at kalde den for både tudegrim, gammeldags og kluntet. Nu har Cactus fået et større facelift, hvor airbumpsene er flyttet fra midten af dørene og ned i bunden, og i samme snuptag er de gjort mindre. Desuden har C4 Cactus fået en stor opdatering på det tekniske – ikke mindst af sikkerhedssystemerne. Nyt er også også en særlig slags affjedring med hydrauliske stop. 

Citroën C4 Cactus – automatgear er dyrt

Testbilen her er en variant med en trecylindret 1,2 liters benzinmotor med 110 hk og sekstrins EAT-automatgear. Udstyrslinjen hedder “Skyline” – og det betyder, at der er tale om topvarianten når det gælder udstyr. Merprisen for automatgear er i øvrigt 35.000 kroner. Det er dyrt, hvor anbefalingen herfra lyder, at du lige skal overveje en ekstra gang eller to, om det nu også ér nødvendigt med automatgear. Især, hvis du går efter topvarianten som immervæk havner på 245.000 kroner, hvis du skal have den med automatgear. Kan du nøjes med sekstrins manuel gearkasse er prisen klart mere spiselig, hvor den lander på 210.000 kroner. 

Citroën C4 Cactus med udmærket motor

Motoren er til gengæld kun få tusinde kroner dyrere end den impotente 82-hestes motor som basisvarianten er udstyret med. Her er det værd at bemærke, at det ikke er noget problem at holde et gennemsnitligt forbrug på 16 km/ltr – selv om bilen har automatgear. På trods af kun tre cylindre er motoren bestemt godkendt, og måske en af de bedste trecylindrede på markedet lige nu. Den har nemlig ikke den typiske “knurren fra motoren” ved acceleration som de fleste andre trecylindrede motorer har. Alligevel er den rimelig kvik – ganske simpelt fordi den har en relativ lav vægt på blot 1.210 kg. 

Citroën C4 Cactus – min egen lænestol

Når jeg sidder bag rattet er det lidt som at sidde hjemme i min lænestol. Selv om sæderne ligner et discount-møbel bliver jeg pænt overrasket når jeg slår rumpetten i sædet første gang, og efter en times tid stadig sidder behageligt. Jeg synker ikke ned i sædet som jeg godt kan komme til i så mange andre biler. Fra førersædet har jeg et super godt overblik over de få betjeningsknapper bilen har, hvor det også er vært at bemærke, at bilen har fuld digital instrumentering med to skærme, hvor den ene er til infotainmentskærmen, mens den anden viser det mest vigtige såsom speedometer, tankmåler og den slags. 

Citroën C4 Cactus er charmerende

Jeg kan egentlig godt lide Citroën C4 Cactus – især kabinen fordi den ikke ligner noget andet. Bare sådan noget som handskerummet, der mest af alt ligner en lille kuffert der åbnes fra oven. Den har for eksempel ikke noget dørhåndtag, så døren skal lukkes med en strop. Det er retro-agtigt, og jeg bifalder det. Det samme i øvrigt med bagruderne. De kan ikke åbnes helt, men blot som gammeldags trækruder, hvilket bestemt har sin charme. Alt det er nemlig med til at gøre Citroën C4 Cactus til en bil der skiller sig ud fra mængden – og den slags biler er der ikke mange af i denne prisklasse. Desværre er bagsæde-pladsen ikke egnet til andre end børn. Pladsen i bag er simpelthen for trang. 

Citroën C4 Cactus med lækker affjedring

Og så var der lige det der med affjedringen, for mens en klassisk affjedring består af en støddæmper, en fjeder og et mekanisk stop i top og bund, har Citroëns nye affjedringssystem derudover fået to hydrauliske stop ekstra. De har til opgave at kompensere ujævnheder i vejbanen og andre pludselige bevægelser. Fra Citroëns side har man tidligere meldt ud, at man gerne vil tilbage til den komfortable bløde flyder-affjedring mærket tidligere var meget elsket for i for eksempel CX- GS- og selvfølgelig DS-modellerne.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 110 Aut. Skyline

Pris: Denne bil 244.990,- Fabia fås fra 174.990,-
Brændstofforbrug (WLTP): 15,2 km/ltr.
Motor: Tre cylindre, turbobenzin
Ydelse: 110 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 205 Nm ved 1.500 omdr./min.
Topfart: 188 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Køreklar vægt: 1.210 kg
Tilladt anhængervægt: 920 kg m bremser – 570 kg uden bremser
Bagagerum: 358/1.170 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.170/1.979/1.540 mm

Kommentarer