DEL

Skal en cabriolet være til to eller fire personer? Det spørgsmål deler om noget vandene når samtalen falder på cabrioleter. Egentlig giver det god mening, at en cabriolet blot er til to personer, en fælles kuffert i bagagerummet og så lige en skødehund som medpassager. Solskin, kalechen ned, vind i håret og så ellers bare en tur ud på de små landeveje uden at vide helt præcist, hvor turen ender. Det er den ultimative frihed for det par, hvis børn er fløjet fra reden, og hvor parret nu kun har pekingeseren at tage hensyn til.

Cabriolet til os to

Her er et godt bud på en cabriolet den lille frække Audi TT som koster fra lidt over 600.000 kr. Egentlig er der tale om en roadster, som er betegnelsen for en sportsvogn med plads til to personer. Der er bare ikke meget sportsvogn over denne Audi TT. Fire cylindre, turbo og 180 hk har den at tilbyde. Det er ikke noget, der for alvor giver et kick de rigtige steder, men det er heller ikke det, det handler om, når man kører med åbent tag. Her handler det om at cruise af sted med 80 km/t mens musikken spiller – og dét behov kan TT’eren her opfylde til topkarakter. Og så har Audi TT måske et af markedets bedste infotainmentsystemer, hvor det især ser godt ud, at navigationen er integreret imellem speedometer og omdrejningstæller.

Pengene værd

Når man kører med åbent tag, må bilen godt lyde sådan lidt af “her kommer jeg”. Motormæssigt lyder TT’eren ikke af noget særligt, men kan du gå på kompromis med lyden, og er dit behov blot en cabriolet med plads til jer to, så er bilen absolut pengene værd. Den trækker på forhjulene og har en lækker syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling, der skifter som en drøm. Klimaanlægget kan nemt varme kabinen op når du kører med åbent tag på en kølig aften, hvor det endda blæser varm luft i nakken på både føreren og passageren og så kompenserer det selv, når man lukker taget, med at skrue ned for varmen.

Cabriolet med brugbart bagsæde

Er der imidlertid kommet børnebørn til, og skal bedsteforældrene havde et par af dem med på weekendtur, så er løsningen en anden tysker. Her anbefaler vi Mercedes-Benz C400 Cabriolet. Det er første gang nogensinde, en C-Klasse kan fås som cabriolet. Godt nok er den lige 400.000 kroner dyrere end Audien, men nu var der jo lige det der med lottogevinsten på lørdag, så vi drømmer bare. Her er der tale om en cabriolet med anvendelige bagsæder og en formidabel sekscylindret turbomotor og en overskudsagtig automatgearkasse med ni trin. Nå ja; så har den også lige 333 hk og træk på alle fire hjul, hvilket selvfølgelig er en del af forklaringen på, hvorfor den er så meget dyrere end den lille damefrisørsracer fra Audi.

Kan bruges hele året

Mercedes-Benz C400 Cabriolet er måske i virkeligheden mere en helårscabriolet. Den er nemlig udstyret med Aircap (ekstraudstyr til 25.000 kr) som på smart vis leder vindens strømninger enten over eller uden om bilen. Kønt er det ikke, men det virker. I lighed med Audien har den her også et system, der sikrer ventilering fra nakkestøtten som giver varme til nakken ved kørsel med kalechen nede. Ydermere har den et system, der gør at suget bagfra mindskes gevaldigt og sikrer et konstant lufttryk i kabinen, der så igen gør, at bagsædet faktisk også kan anvendes mens taget er nede uden at bagsædepassagererne generes alt for meget af vinden.

Audi TT Roadster

Pris: fra kr. 620.467,-
EU-miks: 16,9 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, 1798 ccm
Ydelse: 180 hk ved 5100 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 1250 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 7,3 sek.
Bagagerum: 280 ltr.
Længde/Bredde/Højde:418/197/136 cm

Mercedes-Benz C400 Cabriolet

Pris: fra kr 1.005.300,-
EU-miks: 12,5 km/ltr.
Motor: Seks cylindre, 2987 ccm
Ydelse: 333 hk ved 5250 omdr./min.
Moment: 480 Nm ved 1600 omdr./min
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,2 sek.
Bagagerum: 360/285 ltr.
Længde/Bredde/Højde:469/181/141 cm

Kommentarer