Drifting er en helt særlig diciplin. Nu har Renault skabt en showcar, der er født til at drifte. Og den er i den grad en hyldest til Renault R5 Turbo 2, der satte modellen på det sportslige landkort. Og ja – så er den er helt elektrisk.
I år er det 50 år siden at Renault 5 blev lanceret. Og jubilæet er ikke gået stille af. For ikke så lang tid siden lancerede man i Paris en Renault 5 Diamant – en designers våde drøm. Lyserød, med diamantformede lygter og et rat lavet i marmor.
Denne R5 Turbo E3 ligger så langt væk fra den model som man overhovedet kan forestille sig. Og hvorfor nu det kringlede navn – E3. Jo, såmænd fordi den ligger fint i forlængelse af Turbo 2 modellen – og E – fordi den er helt elektrisk. Og måske nok langt mere i tråd med det som Renault for mange motorsportsfans står for.
Bilen er i alt fire meter lang – inklusiv den gigantiske hækspoiler, to meter bred og blot 1,32 meter høj. Den vejer uden batterier 980 kilo og 1500 med batterier. Den har 380 hk (280kW) et drejningsmoment på 700 Nm, en tophastighed på 200 km og 0-100 på blot 3.5 sek.
Hvor Renault 5 Diamant var “all about appearance” er R5 TURBO 3E “all about performance”. Den er simpelthen skabt til racerbaner. Og den er selvfølgelig baghjulstrukket. Der er to elektriske motorer, der tager sig af hvert sit hjul, og batteriet på 42 kWh ligger fladt under gulvet.
Mens bilen umiskendelig ligner forgængeren – Turbo 2 – så er den lavet i kulfiber og bilen nyfortolker også de klassiske gigantiske luftindtag ved bagskærmene. De store luftindtag på den forreste kofanger tjener to formål. Et – de køler batteriet og to – de sikrer downforce.
Også indenfor mikses fortid og nutid, den virkelige verden og den virtuelle. De skålformede sæder er naturligvis udført i kulfiber, mens rattet og sikkerhedsselen er udført i samarbejde med de internationalt anerkendte Sabelt.
Et moderne twist på en af Renault 5 Turbo umiskendelige features – de 10 analoge ure – er nu erstattet af digitale skærme og ser ud som om de lige er trådt ud af et retro game univers.
For at starte bilen skal man for eksempel trykke på knappen “Free play”. På samme måde er de forskellige køreprogrammer blevet omdømt. Drifting hedder nu Turbo, og for 360 graders spins skal man aktivere ”Donut” programmet. Om bilen nogensinde sendes i serieproduktion er nok yderst tvivlsomt.
R5 TURBO 3E TECH SPECS
Længde: 4.006 – inklusiv hækspoiler
Bredde: 2.02 m
Højde: 1.32 m
Akselsfstand: 2.54 m
Vægt: 980 kg (+ 520 kg batteries)
Fordæk: 225 x 35 R19
Bagdæk: 325 x 25 R20
Power: 280 kW (eq. 380 hp)
Torque: 700 Nm
Batteri: 42 kWh lithium-ion
Top fart: 200 km/t
0 -100 km/h: 3.5 sek (3.9 sek i Drift mode)