DEL

At kalde den lille X1’er for en SUV er måske i virkeligheden at tage munden for fuld. Det fandt man ud af hos BMW efter at man lancerede X1’eren i 2009, så efter at anden generation af X1 blev præsenteret i sommeren 2015 har man fra BMW’s side valgt at kalde X1 for en SAV, der står for Sport Active Vehicle. Så kan man så altid diskutere, hvor sporty bilen i virkeligheden er når det kommer til stykket. Interiørmæssigt er der ikke sket det store med den nye X1. Instrumenteringen ligner stadig noget vi også så fra BMW tilbage i 1990’erne, og så irriterer det mig grænseløst, at infotainmentskærmen ligner noget, der er eftermonteret henne hos den lokale mekaniker.

Mere voksen at se på

Uanset om vi vælger at kalde BMW X1 for en SUV, en SAV eller det måske mere passende  “crossover”, så er der sket en del fra første til anden generation. Væk er det kedelige stationcar-agtige look vi så forgængeren som – nu er BMW X1 blevet mere voksen og helstøbt at se på. Der er også kommet mere plads i kabinen på den nye X1. Forklaringen er ganske simpel. Hvor forgængeren havde motoren liggende på langs er motoren nu at finde på tværs. Dét har givet mere plads, hvor især de 85 ekstra liter i bagagerummet er tydeligt at se på trods af, at den nye X1’er faktisk er lidt kortere end forgængeren.

Giv den en chance

Er du stor fan af BMW studser du nok en kende over, at motoren i den nye X1 ligger på tværs. Det er jo ikke velset i de BMW-kredse, der sværger til række-sekseren og baghjulstræk, men giv den lige en chance. Desværre er tiderne med buldrende sekscylindrede motorer ikke så store længere, og derfor er det kun naturligt, at også BMW vælger at hoppe med på effektiviseringsvognen, og det er faktisk ikke fordi den her tværsliggende firebenede motor er mærkbart anderledes i forhold til den traditionelle langsliggende bimmer-motor.

Fremragende forbrugstal

Jeg er selv en af dem, der forguder BMW’s sekscylindrede rækkemotor, men derfor kan jeg godt være objektiv i forhold til de andre motorer fra BMW. Lige præcis denne to-liters 190 hestes maskine med twinturbo gør det ganske glimrende. Forbrugsmæssigt klapper jeg i mine hænder over resultatet, hvor den efter mine små 750 km i bilen, ramte et forbrug på 18.6 km/ltr. Det er ganske enkelt fremragende i en bil, der trækker på alle fire hjul. Jeg har også store roser til en pæn afstemning af styringen og et godt samspil mellem føling med vejen og en hurtig reaktion på små korrektioner. Også på motorvejen gør den det godt, selv om jeg nok savner lidt mere fasthed ved hurtig kurvekørsel.

Den er alt for dyr

Gearkassen er den solide ottetrins automatgearkasse. Den arbejder i et bredt omdrejningsområde uden at den på den måde føles kedelig og langsomt skiftende. Den skifter som den skal, og er jeg som fører ikke tilfreds, kan jeg under kraftig acceleration gå et geartrin ned, men den gør det på en sådan måde, at jeg stort set ikke mærker det. Det er høj klasse. Desværre er jeg på ingen måde tilhænger af prisen. Indstigningsmodellen koster 455.000, men inden du får set dig om, er du langt højere prismæssigt. Testbilen her koster 800.000 kroner, hvilket i min optik er langt mere, end hvad en BMW X1 burde koste.

BMW X1 xDrive20d – Model xLine

Pris: kr. 801.426.- BMW X1 fås fra kr. 455.980.-
EU-miks: 20,8 km/ltr.
Motor: 2,0 R4
Ydelse: 190 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 220 km/t
0-100 km/t: 7,6 sek.
Bagagerum: 505 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 444/182/160 cm

Kommentarer