DEL

1984 er året jeg husker først fra min barndom. Noget af det jeg husker bedst som otte-årig i 1984 er det danske fodboldlandsholds første slutrunde, EM-turneringen i Frankrig, hvor Preben Elkjær og co efter sejre over Jugoslavien og Belgien pludselig stod overfor mægtige Spanien i semifinalen – og så snakker vi ikke mere om det. 1984 var dog også året, hvor den første BMW M5 kom til verden som en forholdsvis anonym superbil. Her 35 år efter er den nye M5 stadig en anonym superbil – omend i en noget mere moderniseret form.

BMW M5 Competition – runder to mio kroner

Særligt i Competition-udgaven er der smæk for skillingen. Henne hos BMW-forhandleren står der 1.929.791 kr på prisskiltet, hvis det er den almindelige M5 du kigger på. Skal den derimod hedde M5 Competition, så må du hoste op med yderligere 175.777 kr. Så får du også øget motoreffekt med 25 hk, M-sportsudstødning, 20” M Competition letmetalfælge, BMW Individual high-gloss Shadow Line med udvidet indhold, opdateret affjedring og et chassis, der er  sænket med syv mm i forhold til den “kedelige” M5. Derudover får du M-sikkerhedsseler samt dørhåndtag i eksteriørfarve. Dermed havner prisen på 2.105.568 kr for BMW M5 Competition.

BMW M5 Competition er meget diskret 

Hvis du bare står og betragter M5-Competition på en parkeringsplads, så ser du noget, der ved første øjekast, ligner en afdæmpet grå BMW 5-Serie foran dig. Det er nemlig ikke meget den skejer sig ud i forhold til så mange andre potente biler med mere end 600 hk i V8-motoren under hjelmen. Det er først når øjenene begynder at nærstudere M5 Competition, at du opdager, at der i forhold til den almindelige 5-Serie er små detaljer, der viser, at her holder en M5. Det er for eksempel det lille diskrete M5-logo på fronten, de blå bremsekalibre og så selvfølgelig de fire fuldbyrdede afgangsrør bagtil. 

BMW M5 Competition med firehjulstræk

I forhold til den “kedelige” M5, så har M5 Competition yderligere 25 hk og firehjulstræk. Inkarnerede M-kørere og M-fans vil måske brokke sig over træk på alle fire hjul, men selvfølgelig har M-afdelingen nede i München konstrueret M5 Competition således, at firehjulstrækket kan slås fra ved blot at trykke på en knap i rattet, hvor den så helliger sig et lækkert baghjulstræk, der for alvor lægger op til narrestreger. Giv den fuld gas – hold bremsen lidt nede med venstre fod og du laver striber i vejen med masser af dækrøg som om du aldrig havde lavet andet. Men pas på; efter lidt mere end tre sekunder passerer du 100 km/t. Ved almindelig daglig kørsel er firehjulstrækket dog at foretrække, så de mange hestekræfter ikke løber af med dig. 

BMW M5 Competition vejer for meget

Desværre er jeg bange for, at den relativ høje vægt er en hæmsko for BMW M5 Competition, hvis du påtænker at bruge den som trackday-bil. 1.940 kg vejer den, hvilket er lige i overkanten til for alvor at kunne lave banesjov i den. Med i Competition-pakken er som tidligere nævnt et chassis, der er sænket syv mm i forhold til M5. Som om det ikke er nok, er undervognen yderligere strammet 10 procent, hvilket betyder, at M5 Competition ikke er så komfortabel til hverdagskørsel som jeg kunne ønske mig. Ujævnheder i vejen klarer den knap så godt, men det glemmer du hurtigt så snart du kommer ud på de snoede veje på landet, hvor sportsundervognen for alvor er i sit es.

BMW M5 – kongen af Autobahn

Der hvor M5 Competition hører bedst hjemme, er på den tyske Autobahn på de strækninger, der stadig har fri hastighed. Det er ikke svært at nå op på 200 km/t. Det klarer den på små 11 sekunder, og mellem 200 km/t og 250 km/t ligger den knivskarpt på betonstien som var den født til den slags herligheder. Ved 250 km/t begynder de fleste andre at tabe pusten. Dels på grund af den tyske gentleman-aftale mellem bilproducenterne om “såvidt muligt” at holde max hastighed på 250, og dels fordi kræfterne simpelthen slipper op, men her fortsætter M5 Competition lidt endnu. Det er nemlig ingen sag når der er 625 vilde hypper under hjelmen. BMW M5 Competition er kongen af Autobahn.

BMW M5 Competition

Pris denne bil: kr. 2.200.508,- BMW M5 fås fra kr. 1.929.791,-Motor: V8-benzin, M Performance TwinPower, 4,4 liter
Ydelse: 625 hk ved 6.000 omdr./min.
Max moment: 750 Nm ved 1.800-5.800 omdr./min.
Gearkasse: 8-trins M Steptronic med Drivelogic (standard)
Brændstofforbrug: 8,3 km/ltr. ved blandet kørsel (WLTP)
CO2: 273 g/km
Tophastighed: 250 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 3,3 sek
Acceleration 0-200 km/t: 10,8 sek
Køreklar vægt: 1.940 kg
Totalvægt: 2.440 kg
Anhængervægt m/u bremser: 2.000/750 kg

Kommentarer