DEL

Det er efterhånden ved at være fem år siden de første udgaver af BMW’s lille elbil, i3, så dagens lys. En bil der var så langt fra BMW’s normale stil som den overhovedet kunne komme. Med andre ord var det en bil, der blev konstrueret helt og aldeles fra scratch, hvor stort set eneste kendetegn var logoerne og de karakteristiske BMW-nyrer på fronten. Chassiet var bygget op i kulfiberforstærket plast for at gøre vægten mindre, og her i 2018 er tyskerne fortsat ud ad den vej, hvor man nu har givet i3 et facelift. 

BMW i3s – sænket undervogn og bredere dæk

Her i den opdaterede udgave er der blevet meget mere rigtig bil over BMW i3. Den her variant, som hedder i3s, har blandt andet fået lidt flere hestekræfter så den nu yder 184 hk i stedet for som tidligere 170 hk. Den har også fået nye fælge og bredere bagdæk, og så er det allervigtigste ved faceliftet, at BMW har sænket undervognen på i3s med 10 mm, hvilket gør, at du kan køre din i3s meget mere sporty end den gamle BMW i3 som normalt kører på 155 mm brede 19” fælge. Det er ikke ret godt for kørekomforten, men heldigvis har BMW også fundet ud af det, og tilbyder i3s med fire cm bredere bagdæk. 

BMW i3s vil gerne køres friskt 

Dén kombination med bredere dæk og en sænket undervogn gør en kæmpe forskel. Jeg finder hurtigt ud af, at “s’et” i navnet står for “sport” for den lille frækkert er en bil, der sagtens kan køre sportsligt. Som enhver anden elbil får den fuldt moment med det samme du træder på speederen, og det sender i3s fra 0 til 100 km/t på lige under syv sekunder, hvilket jo er nok til at bringe BMW i3s hurtigere over krydset end så mange andre biler. Og så vil i3s i øvrigt rigtig gerne køres friskt ude på de små veje, hvor den virkelig er i sit es i kurver og sving. 

BMW i3s er som en rigtig BMW

Noget af det første jeg lægger mærke til i BMW i3s, det er at den kører som en konventionel BMW med baghjulstræk og brændstofmotor. Med andre ord kører den rigtig BMW’sk. Det glæder mig, for jeg havde ærligt talt ikke de store forventninger i den dur inden jeg satte mig ind i bilen. Pladsen er overraskende god på trods af bilens klejne størrelse, og det er ikke noget problem for mig med min højde på 186 cm at indtage en af bagsæde-pladserne så længe turen ikke varer flere timer. 

BMW i3s med skuffende rækkevidde

Men det giver helt sig selv, for det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, at køre i BMW i3s i flere timer. Ifølge de officielle papirer fra BMW kan i3s køre 280 km når batteriet er fuldt opladet. Det kan jeg ikke få den til. Det længste på blandet kørsel var 178 km, som jeg nok synes er lige i underkanten. Så kan det godt være, at BMW lige nu sælger i3, hvor du – udover gratis strøm på offentlige ladestandere – får en hjemmeladestander med tre års gratis strøm oveni hatten, men det fritager dig jo ikke fra at skulle lade regelmæssig på offentlige laderstandere, hvis du skal på længere ture. 

BMW i3s med underlige døre

Har du børn med i bilen, så skal du fra første dag lære dem, at bagdørene åbner modsat. Det er en gimmick, som man enten synes er meget smart, eller også synes du, at det er for meget lir. BMW har selvfølgelig gjort det af pladshensyn, men børnene skal lære, at lukke bagdørene før fordørene lukkes, ellers kan det godt give nogle uheldige situationer da dørene ellers ramler mod hinanden. Den lille øv-oplevelse skal dog ikke fraholde mig til at mene, at BMW i3s er den mest sporty og velkørende lille elbil jeg har kørt nogensinde.   

BMW i3s Unlimited 94Ah 

Pris: Denne bil kr. 423.400,- i3 Unlimited s fra kr. 306.880,-
Motor: Elmotor med BMW eDrive-teknologi
Ydelse: 184 hk
Moment: 270 Nm
Topfart: 160 km/t
Acc. 0-60 km/t 3,7 sek.
Acc. 80-120 km/t 4,3 sek.
Acc. 0-100 km/t: 6,9 sek.
Køreklar vægt: 1.340 kg
Strømforbrug i kWh/100 km: 14,3
Eldrevet rækkevidde i km (blandet kørsel): 280
Typisk opnået eldrevet rækkevidde i km: Op til 200
Garanti på batteri: 8 år eller 100.000 km
Bagagerum: 525 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.011/2.039/1.577 mm

Kommentarer