BMW mener i ramme alvor at brint er en del af fremtidens elektrificerede mobilitet. Derfor intensiverer tyskerne nu samarbejdet med Toyota som er verdens førende bilproducent når det gælder brintteknologi.
BMW planlægger at lancere sin første serieproducerede brintbil (FCEV) i 2028. BMW Group og Toyota Motor Corporation samler deres innovative styrke og teknologiske evner for at bringe en ny generation af brændselscelleteknologi på vejene. Begge virksomheder deler ambitionen om at fremme brint og har udvidet samarbejdet for at bringe den lokale nul-emissionsteknologi til næste niveau.
BMW Groups førende udviklingsekspertise inden for elektriske drivlinjer er endnu engang demonstreret af indsatsen for at fremme brint-teknologien og dermed omfavne en „teknologi-åbenhed“-tilgang for at tilbyde kunderne en række mobilitetsløsninger til fremtiden.
– Dette er en milepæl i bilhistorien: det første serieproducerede brændselscellekøretøj nogensinde, der tilbydes af en global premium-producent. Drevet af brint og drevet af ånden i vores samarbejde vil det understrege, hvordan teknologiske fremskridt former fremtidens mobilitet, siger Oliver Zipse, bestyrelsesformand (CEO) hos BMW AG. Formanden mener endda, at samarbejdet vil indvarsle en æra med betydelig efterspørgsel efter elektriske brændselscellebiler.
Koji Sato, formand og medlem af bestyrelsen (Representative Director) hos Toyota Motor Corporation, siger at Toyota er glade for, at samarbejdet mellem BMW og Toyota er gået ind i en ny fase: – I vores lange partnerskabshistorie har vi bekræftet, at BMW og Toyota deler den samme passion for biler og tro på „teknologisk åbenhed“ og en „multi-pathway“-tilgang til CO2-neutralitet. Baseret på disse fælles værdier vil vi udvide vores samarbejde med fælles udvikling af næste generations brændselscellesystemer og udbygning af infrastrukturen med det formål at realisere et brintsamfund. Vi vil accelerere vores indsats sammen med BMW og partnere på tværs af forskellige brancher for at realisere en fremtid, hvor brintenergi understøtter samfundet, siger Koji Sato.
Fælles drivlinjeteknologi på tværs af individuelle modeller
BMW og Toyota vil i fællesskab udvikle drivlinjesystemet til personbiler med den centrale brændselscelleteknologi (tredje generation af brændselsceller), der skaber synergier for både erhvervskøretøjer og personbiler. Resultatet af dette samarbejde vil blive brugt i individuelle modeller fra både BMW og Toyota og vil udvide udvalget af FCEV-muligheder, der er tilgængelige for kunderne, hvilket bringer visionen om brintmobilitet et skridt tættere på virkeligheden.
Kunderne kan forvente, at FCEV-modellerne fra BMW og Toyota bevarer deres særskilte mærkeidentiteter og egenskaber, hvilket giver individuelle FCEV-muligheder at vælge imellem. At realisere synergier og samarbejde om udvikling og indkøb sikrer reducerede omkostninger.
BMW lancerer sin første brintdrevne produktionsmodel i 2028
Efter test af pilotflåden af BMW iX5 Hydrogen på verdensplan forbereder BMW Group sig nu på serieproduktionen af brintbiler i 2028 på grundlag af den i fællesskab udviklede næste generations drivlinjeteknologi.
Serieproduktionsmodellerne vil blive integreret i BMW’s eksisterende portefølje, dvs. BMW vil tilbyde en eksisterende model i en ekstra variant med brintbrændselsceller. Da FCEV-teknologien er en anden elbilsteknologi, ser BMW Group udtrykkeligt den som et supplement til den teknologi, der anvendes af batteridrevne elbiler (BEV), plug-in-hybridbiler (PHEV) og biler med forbrændingsmotorer (ICE).
Et nyt niveau af partnerskab
BMW og Toyota kan se tilbage på over et årti med samarbejde på tværs af mærkerne. Med udgangspunkt i dette udvider virksomhederne nu deres samarbejde for at fremskynde innovationen af næste generation af brændselscelledrivlinjer – og dermed være pionerer i denne nye teknologi.
Fælles vision om at fremme brint
Vejen til at realisere brintmobilitetens fulde potentiale omfatter brugen af brintmobilitet i erhvervskøretøjer og etablering af en tankningsinfrastruktur til alle mobilitetsløsninger, herunder brintdrevne personbiler. I erkendelse af, at disse teknologier er komplementære, støtter BMW Group og Toyota Motor Corporation udvidelsen af både brintbrændstoftankning og batteriopladningsinfrastruktur for elektriske køretøjer. Begge virksomheder vil fremme brint ved at skabe efterspørgsel og arbejde tæt sammen med virksomheder med brintproduktion, distribution og tankningsfaciliteter.
BMW Group og Toyota Motor Corporation håber, at regeringer og investorer opretter en gunstig ramme for at lette brintmobilitet i et tidligt stadium og sikre dens økonomiske levedygtighed. Ved at fremme den tilsvarende infrastruktur sigter de mod at etablere FCEV-markedet som en ekstra søjle sammen med andre drivlinjeteknologier. Desuden søger virksomhederne regionale eller lokale projekter for yderligere at drive udviklingen af brintinfrastruktur gennem samarbejdsinitiativer.
Fordele ved brintteknologi
Brint anerkendes som en lovende fremtidig energibærer til global dekarbonisering. Brinten fungerer som et effektivt lagringsmedium for vedvarende energikilder, hjælper med at skabe balance mellem udbud og efterspørgsel og muliggør en mere stabil og pålidelig integration af vedvarende energikilder i energinettet.